Seepje gebruikt supermarktafval om afwasmiddel te maken

Seepje_afwasmiddel_sfeerbeeld

Het duurzame zeepmerk Seepje heeft een nieuw product gelanceerd op basis van afval van Albert Heijn. Het wasmiddel met sinaasappelgeur gebruikt sinaasappelschillen uit de supermarkt.

Werken met afval en reststromen is een trend geworden. Omdat alle kleine beetjes helpen bedachten Seepje en Albert Heijn dat er meer gehaald kon worden uit de grote hoeveelheid sinaasappelschillen die overblijven van de verse sinaasappelsap die klanten in de supermarkt persen. Uit de schillen haalt Seepje de etherische olie uit de schillen om de grondstof limoneen te verkrijgen. Daarna gaan de schillen terug de afvalstroom van de supermarkt in en eindigen ze in de verbrandingsoven.

Meer over
Lees ook
Visafval als verpakking

Visafval als verpakking

Visafval eindigt doorgaans op de composthoop. Daar breekt het binnen zes weken af en wordt daarna hergebruikt. Kan dat niet anders? Lucy Hughes, een Britse productontwerper, wilde hergebruik van visafval rerealiseren door rode algen te binden met eiwitten die uit vissenschubben worden gehaald. Het resultaat: een doorzichtig materiaal dat als verpakking...

Start-up Orbisk wint ton voor vondst tegen voedselverspilling

Start-up Orbisk wint ton voor vondst tegen voedselverspilling

Orbisk heeft E100.000 gewonnen tijdens de finale van de Postcode Lotteries Green Challenge. De Utrechtse start-up ontwikkelde een voedselafval-monitor om voedselverspilling te verminderen.

15 cent statiegeld op blikjes vanaf 2023

15 cent statiegeld op blikjes vanaf 2023

Over twee jaar moet je 15 cent statiegeld betalen bij aankoop van een blikje bier of frisdrank. De maatregel gaat per 31 december 2022 in, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.