Skal: bio-producten zijn te vertrouwen

Supermarkt schap

Skal liet de betrouwbaarheid van verpakte biologische consumentenproducten testen. Uit de steekproef blijkt dat biologische producten ook echt biologisch geproduceerd zijn. Alleen de etikettering laat te wensen over.

Voor dit onderzoek nam Skal 95 steekproeven van verschillende (online-)supermarkten. Zij beoordeelden de producten op hun oorsprong en hun etiketten. De producten zijn onderzocht op de residuen van pesticiden, gewasbeschermingsmiddelen of antibiotica. In twee producten (biologische thee en quinoa) is een kleine hoeveelheid residu aangetroffen van niet-toegestane middelen.

Aandachtspunt

Bij de beoordeling van etiketten werd bij 13% van de etiketten ten minste één afwijking geconstateerd. De meeste afwijkingen betroffen NAW gegevens, herkomstaanduiding en traceerbaarheid. ‘Ons doel als toezichthouder op de biologische sector is dat de consument erop kan vertrouwen dat een biologisch product ook écht biologisch is’, vertelt Nicolette Klijn, directeur van Skal. ‘Deze steekproef draagt bij aan dat vertrouwen. Een aandachtspunt blijft de etikettering, maar over de bio-status van de producten blijkt geen twijfel. Een positief signaal als het gaat om de betrouwbaarheid van het bio-product.’

Skal deed deze testen enerzijds om ervaring op te doen met de bruikbaarheid van nieuwe onderzoeksmethoden, en anderzijds om te verkennen of twijfel aan de biologische status van producten gegrond is.

Lees ook
Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

Doet mijn aankoop recht aan mens en milieu

Onlangs racete ik na een drukke werkdag langs de supermarkt. En stond ik voor een zichzelf wekelijks herhalende keuze: koop ik 250 gram gangbare champignons voor €0,79 of de biologische variant voor €1,79? In de halve seconde die ik mezelf gunde om hierover na te denken, schoot er van alles door me heen. Als consument draag ik graag bij aan...

Biologisch kun je nog kiezen, maar Fairtrade wordt verplicht

Biologisch kun je nog kiezen, maar Fairtrade wordt verplicht

Faitrade groeit. De consument wil een goed gevoel bij de koop van producten uit lagelonenlanden. Supermarkten rekenen af met het negatieve imago van met name 'oneerlijke' chocolade, koffie en thee. Daarom maken ze zelfs hun huismerk Fairtrade. Bianca van der Ha - Foodlog “Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd”, berichtte Max...

Biologische onzin

Biologische onzin

Erwin Boutsma speurt in de supermarkt fanatiek naar ‘biologische’ keurmerken op de verpakking van groenten en fruit: 'Niet omdat ik die producten wíl, maar omdat ik ze juist níet wil.' Het CBS becijferde in mei dat in 2018 op 0,7 % van het Nederlandse landbouwareaal aan biologische akkerbouw werd gedaan, een...