Skal: bio-producten zijn te vertrouwen

Supermarkt schap

Skal liet de betrouwbaarheid van verpakte biologische consumentenproducten testen. Uit de steekproef blijkt dat biologische producten ook echt biologisch geproduceerd zijn. Alleen de etikettering laat te wensen over.

Voor dit onderzoek nam Skal 95 steekproeven van verschillende (online-)supermarkten. Zij beoordeelden de producten op hun oorsprong en hun etiketten. De producten zijn onderzocht op de residuen van pesticiden, gewasbeschermingsmiddelen of antibiotica. In twee producten (biologische thee en quinoa) is een kleine hoeveelheid residu aangetroffen van niet-toegestane middelen.

Aandachtspunt

Bij de beoordeling van etiketten werd bij 13% van de etiketten ten minste één afwijking geconstateerd. De meeste afwijkingen betroffen NAW gegevens, herkomstaanduiding en traceerbaarheid. ‘Ons doel als toezichthouder op de biologische sector is dat de consument erop kan vertrouwen dat een biologisch product ook écht biologisch is’, vertelt Nicolette Klijn, directeur van Skal. ‘Deze steekproef draagt bij aan dat vertrouwen. Een aandachtspunt blijft de etikettering, maar over de bio-status van de producten blijkt geen twijfel. Een positief signaal als het gaat om de betrouwbaarheid van het bio-product.’

Skal deed deze testen enerzijds om ervaring op te doen met de bruikbaarheid van nieuwe onderzoeksmethoden, en anderzijds om te verkennen of twijfel aan de biologische status van producten gegrond is.

Lees ook
Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Biologisch groeit niet meer, consumenten vinden het te duur

Het marktaandeel van biologisch in Nederland is weliswaar klein (3,2%), maar het groeide jarenlang met en hoog percentage. In 2018 was nog sprake van een groei van 8,2%. Net nu de Europese Commissie heeft laten weten dat 25% van de Europese landbouw krachtens de Green Deal biologisch moet zijn in 2030, lijkt de groei eruit.

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

BioNederland bestaat 25 jaar

BioNederland bestaat 25 jaar

BioNederland, een vereniging van biologische producenten en handel, bestaat 25 jaar. De vereniging heeft bijna 100 leden, die een omzet in biologische producten van meer dan 2 miljard euro vertegenwoordigen.