Slagers en supermarkten verkopen meer vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

In coronajaar 2020 verkochten slagers en supermarkten meer vlees. Volgens Wageningen University & Resources (WUR) ligt dit in de lijn der verwachtingen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten. Vaak kiezen mensen in een restaurant voor een gerecht met vlees. Nu dit niet mogelijk was, gebeurde dit thuis. 

De cijfers laten een duidelijke stijging zien. Deze stijging komt vooral door de verkoop van vlees en niet door vleeswaren. Slagers en supermarkten verkochten in 2020 ten opzichte van 2019 6 procent meer vlees. Als je kijkt naar de verkoop van zowel vlees als vleeswaren dan daalt de stijging naar 4,6 procent. Op basis van deze cijfers concluderen de onderzoekers van WUR dat er op gebied van ontbijt en lunch weinig is veranderd, maar dat de verandering vooral in het vlees bij het diner zit.

Ook keken de onderzoekers naar de verkoop van de verschillende soorten vlees. Kip is het meest populair met een groei van 8 procent, maar ook de vraag naar rundvlees nam toe. Dat is opvallend, want deze was de afgelopen jaren stabiel. Een verklaring hiervoor is dat mensen het duurdere rundvlees thuis eten nu de horeca gesloten is. Varkensvlees blijft met 3 procent achter.

Overigens betekent de toegenomen vraag naar vlees in de retail niet dat ook de totale vleesconsumptie in 2020 is gestegen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten en daar daalde de vraag naar vlees sterk. De onderzoekers verwachten niet dat de de toegenomen vraag in de retail voldoende is om dit te compenseren. "We blijven vermoeden dat het coronajaar 2020 uiteindelijk een terugloop laat zien in de totale hoeveelheid vlees die we consumeren. "

Bron: WUR

Thema's
Lees ook
Kabinet onderzoekt mogelijkheid tot vleesbelasting

Kabinet onderzoekt mogelijkheid tot vleesbelasting

Het kabinet onderzoekt de mogelijkheid om een heffing op vlees in te voeren, schrijft minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid aan de Tweede Kamer. De vleesbelasting moet bijdragen aan de doelstelling van het kabinet om in 2030 de helft van de door Nederlanders gegeten eiwitten uit plantaardige bronnen te laten komen.

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Nederlanders eten steeds minder vlees, zo blijkt uit recent onderzoek van SurveyMonkey van Momentive, gehouden onder ruim duizend volwassenen in Nederland. Maar hoeveel minder verschilt per leeftijds- en inkomenscategorie.

Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Momenteel is het de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Deze campagne moedigt consumenten aan om tot en met 13 maart geen vlees of zuivel te eten. Reden voor ProVeg om te kijken of de supermarkten deze week vlees in de aanbieding hebben.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren