Slechts 10 van 95 duurzaamheidslogo’s zijn topkeurmerken

10-topkeurmerken-2019

De duurzaamheidslogo’s vliegen je om de oren. Het aantal logo’s staat bijna op 100, maar slechts 10 van deze keurmerken op voeding verdienen het volgens Milieu Centraal om topkeurmerk genoemd te worden.

Milieu Centraal beoordeelde de duurzaamheidslogo’s in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het doel van deze beoordeling is om de consumenten hun weg te laten vinden in het woud aan keurmerken. De volgende keurmerken verdienden volgens Milieu Centraal de status topkeurmerk.

  • ASC
  • Beter Leven (2 en 3-sterren)
  • Demeter
  • EKO
  • Europees keurmerk voor biologisch
  • Fairtrade
  • MSC
  • On the way to PlanetProof
  • Rainforest Alliance
  • UTZ

Zij scoorden allemaal 4 of 5 punten op de criteria duurzaamheidsniveau, transparantie, én betrouwbaarheid & betrokkenheid.

Keuzehulp voor consument

De tien topkeurmerken helpen de consument om makkelijker een bewuste keuze te maken in de supermarkt omdat zij hoge eisen stellen aan milieu, eerlijke handel en dierenwelzijn. Hier wordt door deze keurmerken goed op gecontroleerd. Ook de mate van transparantie is meegenomen in de beoordeling.

Een keurmerk minder

In 2016 bevatte de lijst nog 11 topkeurmerken. Het keurmerk RSPO voor producten met duurzame palmolie is nu afgevallen. Volgens Milieu Centraal kom je het keurmerk nauwelijks tegen op producten in de supermarkt. “Voor inkopers blijft het wel belangrijk om voor RSPO te kiezen. Gelukkig voldoet al ruim 90% van alle palmolie in de Nederlandse voedingsindustrie aan de eisen van RSPO.”

Keurmerkenwijzer

De uitslag van de beoordeling van 95 duurzaamheidslogo’s staat in de Keurmerkenwijzer op de website van Milieu Centraal. Voor iedere productgroep kun je bekijken welke keurmerken er zijn en hoe deze hebben gescoord in dit onderzoek. De categorieën zijn: eieren, groente en fruit, koffie thee en chocolade, tropische groente en fruit, vis, vlees, zuivel en wijn. Door de tweejaarlijkse beoordeling van de keurmerken worden ze gestimuleerd om zich continu te blijven ontwikkelen.

Lees ook
HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...