Slechts 10 van 95 duurzaamheidslogo’s zijn topkeurmerken

10-topkeurmerken-2019

De duurzaamheidslogo’s vliegen je om de oren. Het aantal logo’s staat bijna op 100, maar slechts 10 van deze keurmerken op voeding verdienen het volgens Milieu Centraal om topkeurmerk genoemd te worden.

Milieu Centraal beoordeelde de duurzaamheidslogo’s in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het doel van deze beoordeling is om de consumenten hun weg te laten vinden in het woud aan keurmerken. De volgende keurmerken verdienden volgens Milieu Centraal de status topkeurmerk.

  • ASC
  • Beter Leven (2 en 3-sterren)
  • Demeter
  • EKO
  • Europees keurmerk voor biologisch
  • Fairtrade
  • MSC
  • On the way to PlanetProof
  • Rainforest Alliance
  • UTZ

Zij scoorden allemaal 4 of 5 punten op de criteria duurzaamheidsniveau, transparantie, én betrouwbaarheid & betrokkenheid.

Keuzehulp voor consument

De tien topkeurmerken helpen de consument om makkelijker een bewuste keuze te maken in de supermarkt omdat zij hoge eisen stellen aan milieu, eerlijke handel en dierenwelzijn. Hier wordt door deze keurmerken goed op gecontroleerd. Ook de mate van transparantie is meegenomen in de beoordeling.

Een keurmerk minder

In 2016 bevatte de lijst nog 11 topkeurmerken. Het keurmerk RSPO voor producten met duurzame palmolie is nu afgevallen. Volgens Milieu Centraal kom je het keurmerk nauwelijks tegen op producten in de supermarkt. “Voor inkopers blijft het wel belangrijk om voor RSPO te kiezen. Gelukkig voldoet al ruim 90% van alle palmolie in de Nederlandse voedingsindustrie aan de eisen van RSPO.”

Keurmerkenwijzer

De uitslag van de beoordeling van 95 duurzaamheidslogo’s staat in de Keurmerkenwijzer op de website van Milieu Centraal. Voor iedere productgroep kun je bekijken welke keurmerken er zijn en hoe deze hebben gescoord in dit onderzoek. De categorieën zijn: eieren, groente en fruit, koffie thee en chocolade, tropische groente en fruit, vis, vlees, zuivel en wijn. Door de tweejaarlijkse beoordeling van de keurmerken worden ze gestimuleerd om zich continu te blijven ontwikkelen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.