Slim verpakken geeft zoetere smaak

zoet

Beeld: Alexas_Fotos via Pixabay

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Die bevindingen presenteerden experts van Wageningen Food & Biobased Research van de WUR aan de bakkerij- en zoetwarenindustrie tijdens een online workshop.

Consumenten baseren hun verwachtingen van een product op voorkennis en smaakherinneringen, maar ook op extrinsieke eigenschappen, vertelde Anke Janssen, senior scientist en projectleider van Wageningen Food & Biobased Research, tijdens de workshop. “Dat zijn eigenschappen die gerelateerd zijn aan het product, maar er geen fysiek onderdeel van uitmaken, zoals informatie op de verpakking, het merk, de prijs, de verkoop- en eetlocatie en marketinguitingen zoals advertenties.” Ook met deze eigenschappen kun je consumentkeuzes en waargenomen smaak beïnvloeden, aldus Janssen. "Het is dan uiteraard wel nodig dat de verwachting en de daadwerkelijke smaak goed overeenkomen."

Tekst en labels

De wetenschapper vervolgt: “Met name de informatie in de vorm van tekst en labels heeft effect op de verwachting die de consument van een product heeft en de kans dat hij het product zal kiezen. Een label dat gezondheid signaleert - bijvoorbeeld een tekst die aangeeft dat het een 'laag suiker' product betreft - verlaagt de verwachte zoetheid en verhoogt de kans dat het product gekozen wordt. Bij een product met een waarschuwend signaal voor 'hoog suiker' is dit precies andersom."

Kleur

De onderzoekers keken ook naar de kleur van de verpakking, maar het effect van deze eigenschap was minder sterk, aldus het persbericht van de WUR. Er werd geëxperimenteerd met rode, groene en blauwe verpakkingen van koekjes, winegums en mueslirepen. Consumenten kozen vaker voor groene verpakkingen en verwachtten dat rood verpakte producten het zoetst zijn. 

Smaak

En wat gebeurt er als de suikerverdeling ongelijk verdeeld is in de botercrème op een koekje? Expertiseleider Sensory & Consumer Science Garmt Dijksterhuis: “Vooral het suikergehalte in de eerste hap bleek van grote invloed. Deze hap schept een verwachting voor de smaak van de rest van het product, namelijk dat die hetzelfde zal zijn. Maar ook de laatste hap is bepalend, omdat je de laatste ervaring goed onthoudt. Dus door te variëren met suikergehaltes in de happen merkt de consument niet dat er in minder suiker in de tussenliggende happen zit. Ook dit biedt kansen voor suikerreductie."

Janssen concludeert: “Met kennis van specifieke perceptuele psychologische strategieën kunnen fabrikanten heel bewust extrinsieke producteigenschappen kiezen die de waargenomen zoetheid, en daarmee de consumentenacceptatie, van hun (in suiker verlaagde) producten, verhogen. Volledige compensatie met zoetstoffen is dan niet altijd meer nodig."

Dit onderzoek is gefinancierd door het ministerie van VWS, met nauwe betrokkenheid van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) en FNLI. Download hier de whitepaper over het onderzoek.

 

Lees ook
KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

De verrassende chemie van de natuur

De verrassende chemie van de natuur

Hoe komen we van een dierlijk naar een plantaardig consumptiepatroon? De eigenschappen van plantaardige eiwitten zijn nou eenmaal anders dan die van dierlijke. Bij WUR doen ze onderzoek naar het verbeteren van die functionaliteiten.

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het minderen van vlees is vanwege de milieu-en gezondheidsaspecten een hot topic Je hebt groepen die helemaal geen vlees eten zoals de vegetariërs en de veganisten, groepen die minder vlees eten namelijk flexitariërs maar ook nog steeds de echte vleeseters. Vanuit Wageningen University & Research (WUR) zijn er laatst twee studies verschenen waarin het...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren