Slim verpakken geeft zoetere smaak
Beeld: Alexas_Fotos via Pixabay
Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.
Die bevindingen presenteerden experts van Wageningen Food & Biobased Research van de WUR aan de bakkerij- en zoetwarenindustrie tijdens een online workshop.
Consumenten baseren hun verwachtingen van een product op voorkennis en smaakherinneringen, maar ook op extrinsieke eigenschappen, vertelde Anke Janssen, senior scientist en projectleider van Wageningen Food & Biobased Research, tijdens de workshop. “Dat zijn eigenschappen die gerelateerd zijn aan het product, maar er geen fysiek onderdeel van uitmaken, zoals informatie op de verpakking, het merk, de prijs, de verkoop- en eetlocatie en marketinguitingen zoals advertenties.” Ook met deze eigenschappen kun je consumentkeuzes en waargenomen smaak beïnvloeden, aldus Janssen. "Het is dan uiteraard wel nodig dat de verwachting en de daadwerkelijke smaak goed overeenkomen."
Tekst en labels
De wetenschapper vervolgt: “Met name de informatie in de vorm van tekst en labels heeft effect op de verwachting die de consument van een product heeft en de kans dat hij het product zal kiezen. Een label dat gezondheid signaleert - bijvoorbeeld een tekst die aangeeft dat het een 'laag suiker' product betreft - verlaagt de verwachte zoetheid en verhoogt de kans dat het product gekozen wordt. Bij een product met een waarschuwend signaal voor 'hoog suiker' is dit precies andersom."
Kleur
De onderzoekers keken ook naar de kleur van de verpakking, maar het effect van deze eigenschap was minder sterk, aldus het persbericht van de WUR. Er werd geëxperimenteerd met rode, groene en blauwe verpakkingen van koekjes, winegums en mueslirepen. Consumenten kozen vaker voor groene verpakkingen en verwachtten dat rood verpakte producten het zoetst zijn.
Smaak
En wat gebeurt er als de suikerverdeling ongelijk verdeeld is in de botercrème op een koekje? Expertiseleider Sensory & Consumer Science Garmt Dijksterhuis: “Vooral het suikergehalte in de eerste hap bleek van grote invloed. Deze hap schept een verwachting voor de smaak van de rest van het product, namelijk dat die hetzelfde zal zijn. Maar ook de laatste hap is bepalend, omdat je de laatste ervaring goed onthoudt. Dus door te variëren met suikergehaltes in de happen merkt de consument niet dat er in minder suiker in de tussenliggende happen zit. Ook dit biedt kansen voor suikerreductie."
Janssen concludeert: “Met kennis van specifieke perceptuele psychologische strategieën kunnen fabrikanten heel bewust extrinsieke producteigenschappen kiezen die de waargenomen zoetheid, en daarmee de consumentenacceptatie, van hun (in suiker verlaagde) producten, verhogen. Volledige compensatie met zoetstoffen is dan niet altijd meer nodig."
Dit onderzoek is gefinancierd door het ministerie van VWS, met nauwe betrokkenheid van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) en FNLI. Download hier de whitepaper over het onderzoek.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Dit is er op 5 & 6 april te doen op Empack
Het verpakkingsevent Empack en Packaging Innovations komt steeds dichterbij. Op 5 en 6 april vindt de beurs plaats in Brabanthallen in Den Bosch. Dit zijn de activiteiten op de beursvloer.
Wageningen University en Research: van last-mile tot microtechnologie
In Wageningen wordt ongelofelijk veel onderzocht, ontwikkeld en bedacht op het gebied van ons voedsel. We zien ze dan ook op diverse plekken terug tijdens Food Technology. Op de beursvloer, in het eigen Seminar, in een keynote en nog een andere lezing. Mis niets, zouden we zeggen. We beginnen maar even met een opsomming en wat verwijzingen. Want de...
Empack en Packaging Innovations maken volledig programma bekend
Beursorganisator Easyfairs heeft het volledige programma bekend gemaakt voor het verpakkingsevent Empack en Packaging Innovations op 5 en 6 april in Brabanthallen in Den Bosch. Er zijn meer dan 30 sessies bij te wonen: van de psychologie van verpakkingen tot de oplossingen voor verpakkingen op logistiek gebied. Daarnaast worden beide ochtenden afgetrapt...