Slim verpakken geeft zoetere smaak

zoet

Beeld: Alexas_Fotos via Pixabay

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Die bevindingen presenteerden experts van Wageningen Food & Biobased Research van de WUR aan de bakkerij- en zoetwarenindustrie tijdens een online workshop.

Consumenten baseren hun verwachtingen van een product op voorkennis en smaakherinneringen, maar ook op extrinsieke eigenschappen, vertelde Anke Janssen, senior scientist en projectleider van Wageningen Food & Biobased Research, tijdens de workshop. “Dat zijn eigenschappen die gerelateerd zijn aan het product, maar er geen fysiek onderdeel van uitmaken, zoals informatie op de verpakking, het merk, de prijs, de verkoop- en eetlocatie en marketinguitingen zoals advertenties.” Ook met deze eigenschappen kun je consumentkeuzes en waargenomen smaak beïnvloeden, aldus Janssen. "Het is dan uiteraard wel nodig dat de verwachting en de daadwerkelijke smaak goed overeenkomen."

Tekst en labels

De wetenschapper vervolgt: “Met name de informatie in de vorm van tekst en labels heeft effect op de verwachting die de consument van een product heeft en de kans dat hij het product zal kiezen. Een label dat gezondheid signaleert - bijvoorbeeld een tekst die aangeeft dat het een 'laag suiker' product betreft - verlaagt de verwachte zoetheid en verhoogt de kans dat het product gekozen wordt. Bij een product met een waarschuwend signaal voor 'hoog suiker' is dit precies andersom."

Kleur

De onderzoekers keken ook naar de kleur van de verpakking, maar het effect van deze eigenschap was minder sterk, aldus het persbericht van de WUR. Er werd geëxperimenteerd met rode, groene en blauwe verpakkingen van koekjes, winegums en mueslirepen. Consumenten kozen vaker voor groene verpakkingen en verwachtten dat rood verpakte producten het zoetst zijn. 

Smaak

En wat gebeurt er als de suikerverdeling ongelijk verdeeld is in de botercrème op een koekje? Expertiseleider Sensory & Consumer Science Garmt Dijksterhuis: “Vooral het suikergehalte in de eerste hap bleek van grote invloed. Deze hap schept een verwachting voor de smaak van de rest van het product, namelijk dat die hetzelfde zal zijn. Maar ook de laatste hap is bepalend, omdat je de laatste ervaring goed onthoudt. Dus door te variëren met suikergehaltes in de happen merkt de consument niet dat er in minder suiker in de tussenliggende happen zit. Ook dit biedt kansen voor suikerreductie."

Janssen concludeert: “Met kennis van specifieke perceptuele psychologische strategieën kunnen fabrikanten heel bewust extrinsieke producteigenschappen kiezen die de waargenomen zoetheid, en daarmee de consumentenacceptatie, van hun (in suiker verlaagde) producten, verhogen. Volledige compensatie met zoetstoffen is dan niet altijd meer nodig."

Dit onderzoek is gefinancierd door het ministerie van VWS, met nauwe betrokkenheid van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) en FNLI. Download hier de whitepaper over het onderzoek.

 

Lees ook
Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Landelijk innamesysteem statiegeldblikjes drie maanden vertraagd

Vanwege een tekort aan grondstoffen en personeel is het landelijk dekkend innamesysteem voor statiegeldblikjes drie maanden niet gereed op 31 december. In plaats daarvan kunnen supermarkten drie maanden later, per 1 april, statiegeldblikjes innemen. Dat meldt Stichting Afvalfonds Verpakkingen.

Universiteitsfonds Wageningen kondigt Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award aan

Universiteitsfonds Wageningen kondigt Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award aan

Het Universiteitsfonds Wageningen heeft een nieuwe, jaarlijks uit te reiken award aangekondigd: de Feike Sijbesma Sustainable Innovation Award. Dit is een stimuleringsprijs voor innovatieve ondernemers die zich richten op wereldwijde klimaat- en voedselzekerheidsvraagstukken en maximaal zeven jaar bezig zijn.

WUR onderzoekt duurzame eiwitten van tomatenblad, schimmels en insecten

WUR onderzoekt duurzame eiwitten van tomatenblad, schimmels en insecten

Onderzoekers van Wageningen University & Research onderzoeken hoe we eiwitten kunnen produceren op een duurzame en circulaire manier, waarbij idealiter geen concurrentie is tussen voedsel voor mensen en dieren. Daarvoor werkt WUR aan projecten om eiwit te produceren uit tomatenbladen, schimmels en insecten.