'Smaak en prijs belangrijker dan herkomst'

‘Smaak en prijs belangrijker dan herkomst’

WAGENINGEN - Nederlanders vinden de herkomst van een product belangrijk, maar smaak, prijs en gezondheid zijn bij de aankoop van doorslaggevender belang.

Dat blijkt uit het rapport ‘Herkomst in de supermarkt; consumenten over de rol van herkomst bij hun voedselaankopen’ van het LEI.

Herkomst

Doel van het onderzoek was om de betekenis van herkomst voor het aankoopproces van consumenten te achterhalen.

De meeste consumenten letten bij het kopen van een product niet wat op de verpakking staat over herkomst. Zo gaan ze er bij zuivel dat melk in Nederlandse supermarkten uit Nederland komt

‘Herkomst’ betekent voor consumenten niet altijd hetzelfde. Meestal wordt gedacht aan het land van herkomst, maar ook denken zij bij ‘herkomst’ aan de regio en een boer of een groep boeren.

Vooral bij vlees, groente

Ze willen het liefst de herkomst weten van productgroepen als vlees, groente, fruit en vis en daarna van kaas, eieren, zuivel en vleeswaren.

Consumenten relateren herkomst vaak aan verse producten. Wel denken de meesten bij zuivel dat het grootste deel van de koeien altijd op stal staat.

Ze zien het verder als positief punt als producten uit eigen land komen. Melk uit het buitenland wordt als negatief beoordeeld.

Naamsbekendheid

Als consumenten spontaan zuivelnamen moeten noemen, lijkt de naamsbekendheid van Campina het sterkst te zijn, maar ook Friesche Vlag, huismerkproducten en Optimel scoren goed.

Eenmaal wordt een biologisch merk (De Groene Koe) genoemd. Niemand noemde spontaan Vecozuivel of Eko-Holland.

Biologisch keurmerk

Het EKO-keurmerk voor biologische producten wordt door 40 procent van de consumenten herkend. 24 Procent denkt dat het Ik Kies Bewust-logo het keurmerk voor biologische producten is en 21 procent  denkt dat het het Bio+ logo is. Alleen klanten die vaker biologisch kopen herkennen het EKO-keurmerk beter.

Verder blijkt dat mensen die belang hechten aan diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid, uit de regio en biologisch, óók de herkomst belangrijk vinden als aankoopmotief.

Het onderzoek naar herkomst is gehouden onder 1290 Nederlandse consumenten.

Download het rapport ‘Herkomst in de supermarkt; consumenten over de rol van herkomst bij hun voedselaankopen’ (pdf, 40 pagina's)

Lees ook: