SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK On the way to planet proof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.

Uit onderzoekt van Ipsos blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (59 procent) zich zorgen maakt over klimaatverandering. 75 procent geeft aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren. Dit kan door middel van het kopen van duurzamere producten. SMK vraagt deze week aandacht voor het keurmerk On the way to PlanetProof.

De afgelopen vijf jaar groeide het On the to PlanetProof keurmerk gestaag. Dat heeft volgens SMK geleid tot de volgende resultaten. “Zo is 35 procent van ons groente en fruit On the way top PlanetProof. Hebben 604 telers een bloemen- of kruidenrand. Worden er massaal haagjes aangelegd (2.000m2) en hebben 800 deelnemende veehouders extra maatregelen genomen om de uitstoot van stikstof te verlagen.”

Ellen Brussee, organisator van de speciale actieweek: “On the way to PlanetProof kijkt verder dan alleen één specifieke verbetering. Bij ons keurmerk kijken wij veel breder en naar veel meer aspecten. Hierdoor is er altijd wel een verantwoorde keuze mogelijk. Of je nu kiest voor groente, melk, eieren, boter en zelfs bloemen en planten. Er is altijd een variant die beter is voor natuur, klimaat en dier.”

On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten een van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten. Dit is een enorme duurzaamheidsprestatie van de hele keten en de consument: Het is niet voor niets dat er een benoeming is van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

Inproba verduurzaamt

Inproba verduurzaamt

Inproba zet twee stappen richting duurzaamheid. Ten eerste zijn vanaf heden alle sambals en chilisauzen van het oriental foods-merk voorzien van het Rainforest Alliance Certified keurmerk. Daarnaast worden beide vanaf nu verpakt in 100% gerecyclede PET flessen.