SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK On the way to planet proof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.

Uit onderzoekt van Ipsos blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders (59 procent) zich zorgen maakt over klimaatverandering. 75 procent geeft aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren. Dit kan door middel van het kopen van duurzamere producten. SMK vraagt deze week aandacht voor het keurmerk On the way to PlanetProof.

De afgelopen vijf jaar groeide het On the to PlanetProof keurmerk gestaag. Dat heeft volgens SMK geleid tot de volgende resultaten. “Zo is 35 procent van ons groente en fruit On the way top PlanetProof. Hebben 604 telers een bloemen- of kruidenrand. Worden er massaal haagjes aangelegd (2.000m2) en hebben 800 deelnemende veehouders extra maatregelen genomen om de uitstoot van stikstof te verlagen.”

Ellen Brussee, organisator van de speciale actieweek: “On the way to PlanetProof kijkt verder dan alleen één specifieke verbetering. Bij ons keurmerk kijken wij veel breder en naar veel meer aspecten. Hierdoor is er altijd wel een verantwoorde keuze mogelijk. Of je nu kiest voor groente, melk, eieren, boter en zelfs bloemen en planten. Er is altijd een variant die beter is voor natuur, klimaat en dier.”

On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten een van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten. Dit is een enorme duurzaamheidsprestatie van de hele keten en de consument: Het is niet voor niets dat er een benoeming is van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar.

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Om het consumenten makkelijker te maken om te kiezen voor een goed keurmerk introduceert Milieu Centraal de keurmerkenwijzer. Hierin zijn zo'n 140 keurmerken opgenomen. Daarnaast selecteerde Milieu Centraal een top tien. Dit moet consumenten helpen om een duurzame keuze te maken.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

HAK certificeert ook rode bieten en boerenkoool ‘On the way to PlanetProof’

HAK certificeert ook rode bieten en boerenkoool ‘On the way to PlanetProof’

HAK wil in 2021 alle zomer- en wintergroenten en peulvruchten ‘On the way to Planetproof’ gecertificeerd hebben. Dit is een onafhankelijk keurmerk dat eisen stelt op het gebied van afval, watergebruik en bodem, maar geen biologische landbouw vereist. Deze maand komen de eerste gecertificeerde boerenkool en rode bieten van het Brabantse land. Eerder...