Sodexo serveert planeetvriendelijk eten met Knorr en WWF

plantaardig-pixabay

Begin dit jaar lanceerden het World Wildlife Fund (WWF) en Knorr de Future 50 Foods-lijst. Een op het eerste gezicht wonderlijke combinatie tussen een NGO en een levensmiddelenmerk, maar volgens het WWF niet meer dan logisch. Vrijdag voegde zich een derde partij bij het stel: Sodexo, een van de grootste cateraars ter wereld.

Met de Future 50 Foods-lijst wil het WWF bereiken dat mensen meer en andere groenten gaan eten en overstappen op plantaardige eiwitbronnen. Om dat voor elkaar te krijgen zocht het WWF de samenwerking met Knorr. Het grootste Unilevermerk weet immers als de beste hoe koks, retailers en consumenten te inspireren. De Future 50 Foods-lijst, met daarop gewassen als linzen, fonio en cactus, was stap 1: smaakvolle plantaardige voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde en een kleinere ecologische voetafdruk dan dierlijke producten.

Inmiddels sluit ook cateringbedrijf Sodexo zich aan bij het initiatief. De cateraar gaat 'planeetvriendelijk voedsel' serveren, om te beginnen in 5.000 keukens die Sodexo in België, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS exploiteert. Daartoe bedachten chef-koks en voedingsdeskundigen van Sodexo en Knorr 40 recepten. gebaseerd op ingrediënten uit de ‘Future 50 Foods’. Om te beginnen worden er door Sodexo 5 recepten uitgerold naar keukens in onder meer de gezondheidszorg en op bedrijfslocaties. Daarbij is rekening gehouden met smaak, cultuur, kleur en de regio’s waar het voedsel geproduceerd kan worden.

De meest bijzondere keuken komt in Utrecht. Samen met de Universiteit Utrecht opende Sodexo het Future Food Lab in het Educatorium-restaurant van de Utrechtse universiteit. Deze 'universitaire proeftuin' moet "het kloppende hart van wetenschap en spannende voedselinitiatieven" worden in 'het meest duurzame restaurant van Nederland'.

Je kunt er niet alleen eten, maar ook aan de slag met vragen als "Wat is de impact van mijn eten op biodiversiteit? Hoe kunnen onze gewassen klimaatbestendig worden gemaakt? Natuurinclusieve landbouw, wat is dat eigenlijk? Wat zijn de ethische en filosofische aspecten in de transitie van de voedselketen?", aldus Sodexo in een persbericht.

Bron: Foodlog, 16/09/2019

Lees ook
Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

"Genderbalans op de werkvloer moet je actief nastreven"

De foodsector kent een flink aantal prominente vrouwen, maar er is nog geen reden tot tevredenheid. Afgelopen jaar bleek dat het verschil tussen wat jonge mannen en vrouwen in het bedrijfsleven verdienen, is gegroeid. Hoe staat het met de positie van de vrouw in de voedingsmiddelenindustrie? En wat is er voor nodig om een goede balans te bereiken binnen...