Sodexo serveert planeetvriendelijk eten met Knorr en WWF

plantaardig-pixabay

Begin dit jaar lanceerden het World Wildlife Fund (WWF) en Knorr de Future 50 Foods-lijst. Een op het eerste gezicht wonderlijke combinatie tussen een NGO en een levensmiddelenmerk, maar volgens het WWF niet meer dan logisch. Vrijdag voegde zich een derde partij bij het stel: Sodexo, een van de grootste cateraars ter wereld.

Met de Future 50 Foods-lijst wil het WWF bereiken dat mensen meer en andere groenten gaan eten en overstappen op plantaardige eiwitbronnen. Om dat voor elkaar te krijgen zocht het WWF de samenwerking met Knorr. Het grootste Unilevermerk weet immers als de beste hoe koks, retailers en consumenten te inspireren. De Future 50 Foods-lijst, met daarop gewassen als linzen, fonio en cactus, was stap 1: smaakvolle plantaardige voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde en een kleinere ecologische voetafdruk dan dierlijke producten.

Inmiddels sluit ook cateringbedrijf Sodexo zich aan bij het initiatief. De cateraar gaat 'planeetvriendelijk voedsel' serveren, om te beginnen in 5.000 keukens die Sodexo in België, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS exploiteert. Daartoe bedachten chef-koks en voedingsdeskundigen van Sodexo en Knorr 40 recepten. gebaseerd op ingrediënten uit de ‘Future 50 Foods’. Om te beginnen worden er door Sodexo 5 recepten uitgerold naar keukens in onder meer de gezondheidszorg en op bedrijfslocaties. Daarbij is rekening gehouden met smaak, cultuur, kleur en de regio’s waar het voedsel geproduceerd kan worden.

De meest bijzondere keuken komt in Utrecht. Samen met de Universiteit Utrecht opende Sodexo het Future Food Lab in het Educatorium-restaurant van de Utrechtse universiteit. Deze 'universitaire proeftuin' moet "het kloppende hart van wetenschap en spannende voedselinitiatieven" worden in 'het meest duurzame restaurant van Nederland'.

Je kunt er niet alleen eten, maar ook aan de slag met vragen als "Wat is de impact van mijn eten op biodiversiteit? Hoe kunnen onze gewassen klimaatbestendig worden gemaakt? Natuurinclusieve landbouw, wat is dat eigenlijk? Wat zijn de ethische en filosofische aspecten in de transitie van de voedselketen?", aldus Sodexo in een persbericht.

Bron: Foodlog, 16/09/2019

Lees ook
Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever werkt samen met Afrikaanse boeren aan gewassendiversiteit

Unilever en het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaan samenwerken met kleine boeren in Zuid-Afrika om weinig geteelde, droogtebestendige gewassen te introduceren. Het project past binnen de '50 Future Foods’-campagne die Unilever een jaar geleden startte rondom het merk Knorr. Op dit moment komt 75% van alle voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...