Speciaalzaken krimpen, supermarkten groeien

In het tweede kwartaal groeide de omzet in geld van Nederlandse supermarkten met 3,7 procent, schrijft Distrifood. De verkopen (het aantal verkocht producten) van supermarkten stegen met 2 procent. Bij de food-speciaalzaken daalden de verkopen, maar door prijsstijgingen steeg de kassaomzet toch nog met 1 procent. Dat blijkt uit de jongste kwartaalcijfers van het CBS.

De cijfers betekenen dat de speciaalzaken weer wat verder in marktaandeel zijn gekrompen. Nederland kocht minder bij de speciaalzaak en meer bij de supers.

Bron: Foodlog

Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.