Speciaalzaken krimpen, supermarkten groeien

In het tweede kwartaal groeide de omzet in geld van Nederlandse supermarkten met 3,7 procent, schrijft Distrifood. De verkopen (het aantal verkocht producten) van supermarkten stegen met 2 procent. Bij de food-speciaalzaken daalden de verkopen, maar door prijsstijgingen steeg de kassaomzet toch nog met 1 procent. Dat blijkt uit de jongste kwartaalcijfers van het CBS.

De cijfers betekenen dat de speciaalzaken weer wat verder in marktaandeel zijn gekrompen. Nederland kocht minder bij de speciaalzaak en meer bij de supers.

Bron: Foodlog

Lees ook
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant.

Voeding in oktober 14% duurder dan vorig jaar

Voeding in oktober 14% duurder dan vorig jaar

Consumentengoederen en -diensten waren in oktober 14,3 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In september was de inflatie 14,5 procent. De prijsontwikkeling van energie had een neerwaarts effect op de inflatie, voeding zorgde voor een verhogend effect.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren