Staatssecretaris presenteert ontwerpbesluit voor statiegeld op blikjes

Beeld: Pixabay

Staatssecretaris van Veldhoven informeert de Tweede Kamer over het ontwerpbesluit voor verplicht statiegeld op blikjes. Als het aantal blikjes in zwerfafval volgend jaar niet 70% lager is, voert het kabinet statiegeld in op blikjes. De wet bepaalt dat het statiegeld minstens 15 cent wordt, zoals dat ook bij kleine plastic flessen geldt.

Uit de zwerfafvalmonitor van Rijkswaterstaat blijkt dat het aantal blikjes in de eerste helft van 2020 19% hoger was dan in de periode 2016/2017. Het is aan de industrie om die toename te kenteren. Als zij erin slaagt om het aantal zwerfblikjes met 70% te reduceren en het aantal gerecyclede blikjes naar 90% te brengen, komt de wet er niet. Als de industrie de doelen niet haalt, gaat de statiegeldregeling in 2022 in. De bedrijven die de blikjes op de markt brengen, worden zelf verantwoordelijk voor het opzetten van een statiegeldsysteem. De industrie krijgt de verplichting om 90% van de verkochte blikjes gescheiden in te zamelen.  

Bron: Rijksoverheid

Thema's
Lees ook
Zweedse onderzoekster maakt bioplastic van fruitafval

Zweedse onderzoekster maakt bioplastic van fruitafval

De Zweedse onderzoekster Veronika Bátori heeft bioplastic vervaardigd uit appel- en sinaasappelafval. Zij hoopt dat er bedrijven aansluiten om het materiaal verder te ontwikkelen. Bátori maakte het bioplastic op twee manieren. Bij de eerste methode werd het fruitafval in een vloeistof omgezet en ingedroogd tot een dunnen folie. Dit folie...

RePETitive Packaging maakt compleet recyclebare drinkverpakking

RePETitive Packaging maakt compleet recyclebare drinkverpakking

Veel drinkpakjes en de zakjes van bijvoorbeeld Capri Sun zijn, door het laagje aluminium aan de binnenkant, slecht te recyclen. Het consortium RePETitive Packaging is bezig met de realisatie van een nieuw soort drinkverpakking. De herbruikbare pouch bestaat uit alleen PET, en is dus makkelijk te recyclen. Onder de naam RePETitive Packaging heeft Searious...

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Multinationals zetten in op circulair melkboerconcept 'Loop'

Winkelen, ontvangen, genieten, ophalen, reinigen, navullen en hergebruiken. Dat is het mantra van het nieuwe initiatief ‘Loop’, waar multinationals als Nestlé, Unilever, Mondelez, en Danone zich al bij hebben aangesloten. Consumenten krijgen verpakkingen in bruikleen en sturen deze terug wanneer het product op is. Loop is een...