Stampbal: stamppot uit de frituur

21 september 2009

ROTTERDAM - Het ziet er uit als een bitterbal, maar het is stamppot. Het krokante laagje zorgt voor een bite. Als het aan bedenker Jan van Eeuwijk van Ekra ligt komt de vegetarische snack naast de bitterbal te liggen.

Ekra presenteerde de stampbal op de beurs InnoFresh. Het bedrijf brengt de stampbal op de markt in acht varianten, waaronder zuurkool en champignonstamppot. Geen van alle hebben een panneerlaag of batter, maar zijn volgens Van Eeuwijk 'puur natuur'. De krokante laag komt van de in de frituur snel garende stamppot zelf. 'De stampbal gaat van -20 graden in olie van 180 graden Celsius. Het schroeit meteen dicht. Daardoor krijg je een dun laagje. Daar kan bijna geen vet inzitten', aldus Van Eeuwijk. Ekra wil de stampbal niet als gezond positioneren. Wat het vetpercentage van het bereide product precies is, kan hij ook niet zeggen, dat moet nog geanalyseerd worden.

Veel groente
Voor de stampballen gebruikt Ekra voor iedere honderd kilo aardappelpuree afhankelijk van de soort stamppot veertig tot vijftig kilo groente. De stampbal is vegetarisch, maar dat wordt niet uitgebreid gepromoot. Het is op de voorkant van de verpakking slechts te zien aan twee logootjes die aangeven dat er geen vlees en geen vis in zit.

Maaltijdcomponent
Ekra mikt met het product op de horeca. Die moet de stampbal gaan verkopen als borrelgarnituur en als maaltijdcomponent. Op die manier moet de stampbal bekendheid verwerven. Van Eeuwijk: 'Als we meteen naar de retail gaan, weet de consument niet wat hij ermee moet doen.'

Een verslag van de beurzen InnoFresh en FreshFood is te lezen in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie van 20 oktober 2009.
Inhoud

Lees ook:
Maqs en VanDrie winnen Vers Top 100 (21 september 2009)

Award-winnaar Maqs breidde assortiment uit (21 september 2009)

Mengen, koken én koelen met één ketel (21 september 2009)

Fotoverslag InnoFresh/Freshtec (21 september 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over de FreshTec en de InnoFresh 

Altijd op de hoogte blijven?