Stapsgewijs suiker reduceren

19 juni 2018

Kraft Heinz is al meer dan dertig jaar bezig met het reduceren van suiker en zout in haar producten. Lange tijd deed men dit enkel met kleine stapjes, om consumenten langzaam te laten wennen aan een nieuwe smaak. Voor een aantal klassiekers, iconische producten, geldt dit nog steeds. Daarnaast is een nieuwe strategie ontwikkeld, waarbij het suiker- en zoutgehalte in producten zoveel mogelijk gereduceerd wordt. “We willen consumenten een gezond alternatief bieden,” aldus Janneke Burgers. Ze verzorgt een presentatie tijdens de IFFI masterclass Innovations op donderdag 28 juni.

Suiker- en zoutreductie

Burgers vertelt tijdens haar lezing over de strategie van het bedrijf wat betreft suiker- en zoutreductie in producten. “Grofweg heb je twee consumentengroepen: een groep die het liefst niets veranderd ziet aan het product, die vasthoudt aan de traditionele smaak. Daarnaast heb je een groep gezondheidsbewuste consumenten. Beide groepen willen we bedienen. Dat betekent dat we bij onze traditionele producten slechts kleine wijzigingen doen, met zoveel mogelijk behoud van de authentieke smaak. Bij deze producten maken we op de verpakking niet groots melding van suiker- of zoutreductie. Producten bestemd voor de gezondheidsbewuste consumenten passen we wel aan. De ketchup met 50 procent minder suiker en zout, in 2017 gelanceerd, heeft blauw op de verpakking – een kleur die geassocieerd wordt met light. Dit jaar hebben we een ketchup geïntroduceerd zonder toegevoegd suiker en zout. Dankzij de zongerijpte tomaten en doordat we met passie en kennis geherformuleerd hebben, heeft het nog steeds een unieke en goede Heinz Tomatenketchup smaak zonder toegevoegde kleurstoffen, smaakstoffen of conserveermiddelen.”

Stabiliteit en houdbaarheid

Over het weglaten van suiker wordt vaak wat te makkelijk gedacht volgens Burgers. “Suiker dient niet alleen als zoetstof voor de smaak, maar bijvoorbeeld ook als stabilisator. Suiker heeft ook een rol in het zorgen voor houdbaarheid, een bepaald mondgevoel en in bepaalde producten is het een waterbinder. Afhankelijk van het type product is het meer of minder makkelijk om suiker te vervangen. Bij sommige producten is het onmogelijk zonder het product helemaal te veranderen.”

Benieuwd naar de ervaringen van Kraft Heinz op het gebied van suikerreductie? Janneke Burgers verzorgt 28 juni tussen 13 en 15.30 uur een lezing. Innovatie/R&D managers, market intelligence en marketing managers, business development en consumer insight managers, product development specialisten, proces- en applicatietechnologen en medewerkers uit de ingrediëntenindustrie die geïnteresseerd zijn in innovatieve methoden om minder suiker te gebruiken, zijn van harte welkom bij de masterclass Innovations op 28 en 29 juni.

Kijk voor het volledige programma en om u aan te melden op deze pagina van het IFFI.

Altijd op de hoogte blijven?