Start Expeditie Food Waste en Food Waste Community

Food waste

In Brabant starten op 9 oktober Expeditie Food Waste en Food Waste Community tijdens 'Dáááág tegen Verspilling’ bij de verspillingshub Three-Sixty in Veghel. Deze dag opent MVO Nederland haar kantoor op Three Sixty. Scholieren bezoeken De Verspillingsfabriek. Dáááág tegen Verspilling’ is een van de Dutch Agri Food Week activiteiten.

Expeditie Food Waste

In de Expeditie Food Waste gaan agri- en foodondernemers concreet op zoek naar kansen om voedselverspilling binnen hun bedrijf of hun keten aan te pakken en reststromen beter te verwaarden. In een aantal maanden zoeken zij met experts naar robuuste businesscases om verspilling te stoppen. Een derde van al het voedsel dat geproduceerd is, gaat momenteel namelijk verloren.

Op 9 oktober krijgen de ondernemers een preview van de hele expeditie. Deze eerste Expeditie eindigt in de Brabantse ‘Maand van de Verspilling’ volgend jaar maart.

Food Waste Community

De Food Waste Community gaat op 9 oktober ook live. Dit online platform is door de verspillingsexperts van de The Source Shakers (vanaf 9 oktober heet deze stichting Food Waste Xperts) en MVO Nederland opgezet. In deze community komen kennis en kennissen bij elkaar om inzichten en ervaringen te delen. De lerende community vormt een belangrijke schakel in het versneld aanpakken van de voedselverspilling.

MVO Nederland

Ook betrekt MVO Nederland op 9 oktober zijn nieuwe kantoor binnen Three-Sixty. MVO Nederland ziet dat er in Brabant veel aandacht en energie zit op het voedselverspillingsvraagstuk. Door zich ook fysiek te verbinden aan Three-Sixty kunnen ze een nog steviger vuist maken tegen voedselverspilling.

Three-Sixty

Binnen Three-Sixty werken ondernemers zoals Hutten, Milgro, Imagro en P2, de onderwijsinstellingen Wageningen UR en HAS Hogeschool en partijen als Rabobank, AgriFoodCapital en de provincie Noord-Brabant aan de transitie van voedselverspilling naar waarde.

Lees ook
Foodbanen.nu realiseert bereik van 300.000

Foodbanen.nu realiseert bereik van 300.000

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in bedrijf lanceerde een maand geleden de nieuwe vacaturesite Foodbanen.nu. De uitgeverij kondigde aan dat in november alle partnersites aangelijnd zouden zijn en dat is gelukt. Foodbanen.nu heeft nu een bereik van 300.000.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

Makers van voedsel die in de toekomst geld willen kunnen verdienen, doen er goed aan om te kijken naar de consumenten van de toekomst. De stijgende koopkracht van Generatie Z drukt zijn stempel op het voedsellandschap. Dit van jongs af aan met internettoepassingen opgegroeide leeftijdscohort heeft andere en meer specifieke verwachtingen van voeding...