Sterke groei alcoholvrij en speciaalbier

31 maart 2016

De consumptie van alcoholvrij bier, biermixen en speciaalbier groeit sterk. Hoewel pils nog het meest gedronken bier is, steeg de consumptie van alcoholvrij bier in 2015 met 27 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Dat bericht Nederlandse Brouwers, dat de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen.

Biermixen, zoals Radler, waren goed voor een groei van 13 procent en de verkoop van speciaal bieren nam toe met 8 procent. De Nederlandse bierdrinker kiest tegenwoordig steeds bewuster voor een glas bier bij specifieke momenten, stelt Nederlandse Brouwers.

Ook de totale bierconsumptie groeit. Consumenten in Nederland dronken in 2015 2 procent meer bier dan het jaar ervoor. Hoewel pils nog het meest gedronken bier is komt de groei juist van andere soorten, legt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers uit. "Je ziet een sterk veranderend consumptiepatroon bij de bierdrinkers. De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd. Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen."

Horeca

In de horeca groeide de consumptie van alcoholvrij bier met maar liefst 44 procent, van biermixen met 35 procent en van speciaalbier met 12 procent. De totale bierconsumptie in de horeca groeide met 2,1 procent, een veel lager percentage dus.

Groei brouwerijen

De groeiende vraag naar nieuwe bieren is ook terug te vinden in de groei van het aantal brouwerijen in Nederland. Waren er in 2012 nog 120 brouwerijen, nu zijn dat er al ruim 300.

Lees ook: 

Glyfosaat in Duits bier: politiek steekspel? (20 februari 2016)

Altijd op de hoogte blijven?