Samen Tegen Voedselverspilling schrijft open brief aan informateur

appels-voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling heeft een open brief gestuurd naar informateur Tjeenk Willink. Hiermee wil de stichting aandacht vragen voor voedselverspilling tijdens de onderhandelingen voor een nieuw regeerakkoord.

"Weloverwogen omgaan met ons voedsel en behoud van grondstoffen heeft geen politieke kleur", meldt de stichting, "maar leidt voor iedereen tot positieve impact, vanuit economisch, sociaal én klimaatperspectief. Daarom roept Samen Tegen Voedselverspilling op tot een kabinetsbreed grondstoffenbeleid, met een systemische en collectieve aanpak voor een verspillingsvrij Nederland. De aanpak van voedselverspilling moet bovendien centraal staan op de klimaat- en circulaire economie-agenda’s."

De stichting vraagt om de onderstaande punten op te nemen in het regeerakkoord.

1. "Er komt een kabinetsbreed efficiënt grondstoffenbeleid, waardoor verlies van grondstoffen, met name in de voedselketen, tot een minimum wordt teruggebracht. Dit draagt bij aan het klimaat, de circulaire economie, vermindert de afhankelijkheid van grondstofvoorziening van buiten de Europese Unie en is goed voor de portemonnee van huishoudens en bedrijven.
  2. Het terugdringen van verliezen in de voedselketen is een belangrijk thema op de klimaatagenda: het verminderen van voedselverspilling is - naast wind- en zonneenergie - de belangrijkste maatregel om de CO2-uitstoot wereldwijd terug te dringen. Het is bovendien de meest haalbare en effectieve stap naar een meer verantwoord en duurzaam voedselsysteem.
  3. Het terugdringen van voedselverspilling en het optimaal hergebruiken van grondstoffen in de voedselketen is een integraal en essentieel onderdeel van het beleid voor een meer circulaire economie, met name voor biomassa en voedsel, en dus ook van het beleid op kringlooplandbouw.
  4. De integrale agenda van Samen Tegen Voedselverspilling vormt dé aanpak van het kabinet voor een verspillingsvrij Nederland. Het fundament staat, maar om SDG 12.3 voor 2030 te behalen, worden middelen beschikbaar gesteld om via deze systemische aanpak te verbreden en versnellen. Daarnaast spant het kabinet zich in voor het veranderen van wetgeving en beleid, zodat het terugdringen van voedselverspilling niet belemmerd wordt."

Lees hier de complete brief.

Dit zegt het regeerakkoord over voeding

271 dagen na de landelijke verkiezingen was er op 13 december eindelijk een coaliteakkoord. De belangrijkste peilers wat betreft voeding: 'op termijn' een suikertaks en een streep door de btw op groenten en fruit.

Zwanenberg Food Group honderdste stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling

Zwanenberg Food Group heeft zich aangesloten als stakeholder bij Samen Tegen Voedselverspilling. Deze stichting zet zich in tegen voedselverspilling. Ook Zwanenberg Food Group draagt zijn steentje bij door onder andere reststromen te verwerken tot soepen en sauzen.

Verspillingsvrije Week van start

Vandaag, op Duurzame Dinsdag, start voor de derde keer de Verspillingsvrije Week, een jaarlijks evenement van stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Diverse bedrijven en organisaties haken in op de actieweek.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

Abonneren