Stijgende vraag naar voedsel tussen 2010 en 2050

Haver_pixabay

Foto: Markus Spiske, Pixabay

De vraag naar voedsel stijgt tussen 2010 en 2050 met 35 tot 56 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Resource. Nu al hebben 820 miljoen mensen onvoldoende te eten. De voedselzekerheid komt in de toekomst verder onder druk te staan door klimaatverandering en de toenemende concurrentie om land en water.

In het onderzoek van Wageningen University & Resource (WUR), dat is geplubliceerd in Nature Food, proberen onderzoekers een inschatting te maken van het bereik van de toekomstige vraag naar voedsel en het aantal mensen dat het risico loopt structureel honger te lijden. Hiervoor voerden de Wageningse onderzoeker Michiel van Dijk en zijn collega's een systematisch literatuuronderzoek en meta-analyse uit en vergeleken een groot aantal mondiale voedselzekerheidsprognoses tot 2050.

Van Dijk: "We hebben alle prognoses samengebracht en onderverdeeld in een aantal zeer uiteenlopende maar plausibele sociaaleconomische toekomstscenario's, waaronder een duurzaam, een business-as-usual- en een verdeelde-wereld scenario."

Vraag naar voedsel

Volgens het onderzoek neemt de vraag naar voedsel tussen 2010-2050 met 35 tot 56 procent toe. De oorzaken zijn bevolkingsgroei, economische ontwikkeling, verstedelijking en andere ontwikkelingen. Deze stijging van de vraag naar voedsel kan negatieve gevolgen hebben voor het milieu en leiden tot een verlies van biodiversiteit. Daarom moet volgens de onderzoekers "het opvoeren van de voedselproductie gepaard gaan met beleidsplannen en investeringen die duurzame intensivering en het eten van meer plantaardig voedsel stimuleren en voedselverlies- en verspilling beperken."

De onderzoekers verwachten ook dat de honger toe zal nemen met 8 procent. Ook hiervoor moeten beleidsmakers passende lange-termijnmaatregelen. Hoewel de impact van de coronapandemie niet expliciet is meegenomen in het onderzoek, verwachten de onderzoekers dat het onderzoek "ook de negatieve COVID-gerelateerde toekomstscenario's omvat". 

Bron: Wageningen University & Resource

Lees ook
Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

ABN AMRO: Vergrijzing drukt stempel op foodsector

ABN AMRO: Vergrijzing drukt stempel op foodsector

Vergrijzing verandert toekomstig consumptiegedrag Nederlandse en Duitse consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. 75-plussers vormen een steeds grotere markt voor voedselproducenten. Daarnaast consumeert de oudere van de toekomst vaker voedsel buitenshuis.

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

In de Grand Finale van de ReThink Protein Challenge, georganiseerd door Wageningen University & Research, kwamen Cultivated en AlgO als winnaars uit de bus. Ze bedachten unieke innovaties die kunnen bijdragen aan de eiwittransitie.