Stiva en SpiritsNL dienen klacht in tegen Neuken Liqueur

Neuken liqueur

Stiva en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen Neuken Liqueur. De brancheorganisaties vinden dat de naam Neuken Liqueur en de wijze van adverteren in strijd zijn met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA).

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Volgens de Stiva en SPiritsNL passen teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er opgeroepen tot overmatig drinken.

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en geldt voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. Stiva heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.”

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

Veel online aanbieders controleren onvoldoende op leeftijd bij de verkoop van alcohol, meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). “Van 166 inspecties bij online aanbieders bleken er 16 geen leeftijdsverificatiesysteem te hebben en bij nog eens 106 aanbieders bevatte dit systeem tekortkomingen.”

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...