Stiva en SpiritsNL dienen klacht in tegen Neuken Liqueur

Neuken liqueur

Stiva en SpiritsNL dienen gezamenlijk een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen Neuken Liqueur. De brancheorganisaties vinden dat de naam Neuken Liqueur en de wijze van adverteren in strijd zijn met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA).

Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet in strijd zijn met de goede smaak of het fatsoen. Volgens de Stiva en SPiritsNL passen teksten als ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’ en ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’ niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Ook wordt er opgeroepen tot overmatig drinken.

De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is de belangrijkste regelgeving in Nederland over alcoholreclame. De RvA is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en geldt voor iedereen die reclame maakt. Iedereen kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. Stiva heeft bij de zitting van de Reclame Code Commissie de klacht toegelicht.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “De alcoholbranche heeft regels met elkaar afgesproken waar iedereen zich aan moet houden. Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Er mag best reclame gemaakt worden, maar op een verantwoorde manier. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche.”

Joep Stassen, directeur SpiritsNL: “We zijn een verantwoordelijke sector. Bij het brengen van een alcoholische drank op de markt hoort het nemen van je verantwoordelijkheid. We hebben meerdere malen contact gehad met Neuken Liqueur om het belang van verantwoorde marketing toe te lichten. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

 
Lees ook
Ouderen drinken het minst, jonge en hoogopgeleide mannen het meest

Ouderen drinken het minst, jonge en hoogopgeleide mannen het meest

Drie op de 5 Nederlanders drinken meer dan 1 glas alcohol per dag. Daarmee voldoen ze niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad. Dat blijkt uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2019 van het CBS, in samenwerking met het RIVM en het Trimbos-instituut.

RCC noemt palmolievrij-campagne The Flower Farm misleidend

RCC noemt palmolievrij-campagne The Flower Farm misleidend

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft in een uitspraak The Flower Farm op de vingers getikt. Het nieuwe margarinemerk, opgezet door Marcel van Wing, bevat geen palmolie en zegt daarmee het regenwoud te redden. De klacht kwam vanuit de brancheorganisaties MVO (Nederlandse ketenorganisatie voor oliën en vetten) en EPOA (European Palm Oil Alliance)....

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.