STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

TikTok_alcoholreclame

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

STIVA, die de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken onder haar hoede heeft, komt in actie naar aanleiding van een TikTok-experiment van Pointer. Onderzoeksjournalisten kropen daarvoor een uur in de huid van een 13-jarige op TikTok. In 1 op de 5 filmpjes die de journalisten tegenkwamen, zat drank.

Dit is opmerkelijk, omdat alcoholreclame op televisie overdag bij wet verboden is om kinderen te beschermen. Op het bij kinderen razend populaire sociale mediaplatform TikTok is die wettelijke bescherming er niet.

TikTok: alcoholreclame verboden

De directeur van STIVA, Peter de Wolf, erkent dat er tussen de alcoholvideo’s ook filmpjes zitten die op reclame lijken, waaronder filmpjes van kookkanaal SterkindeKeuken. Volgens de richtlijnen van TikTok is alcoholreclame echter verboden. 

Op TikTok zijn veel 'users' jonger dan 18 jaar. Daardoor is het adverteren op TikTok ook niet toegestaan in het kader van de eigen regels van de alcoholsector (de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken) die wordt opgesteld door STIVA.

Omdat de video’s op reclame lijken, heeft STIVA namens de betrokken alcoholmerken, in dit geval Maxxium (Licor43), Bacardi, Pernod Ricard (Malibu) en AB Inbev (Corona en Leffe) om opheldering gevraagd. “Inmiddels is duidelijk dat er geen commerciële relatie is tussen de merken en SterkindeKeuken,” zegt De Wolf.

Juridische stappen

Toch heeft STIVA het account alsnog verzocht om de video’s te verwijderen, omdat die lijken op product placement (het laten zien van een merk tegen betaling, red.) en kinderen het zien. SterkindeKeuken geeft aan: ''Het verzoek kunnen we niet inwilligen. Dit heeft namelijk een negatieve impact op ons account.''

STIVA en de alcoholmerken zijn zeer ontstemd, laat De Wolf weten. Op basis van het merkenrecht willen ze het account toch dwingen de video's te verwijderen. De Wolf: ''De eerste stappen in een juridisch traject zijn gezet. Verder kijken we nog naar andere manieren om de content te laten verwijderen, zoals de mogelijkheid tot het starten van een Notice & Takedown-procedure bij TikTok.'' 

De uitzending van Pointer bekijkt u hier.

 

 

Thema's
Lees ook
NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

NVWA: Onvoldoende controle op leeftijd bij online verkoop alcohol

Veel online aanbieders controleren onvoldoende op leeftijd bij de verkoop van alcohol, meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). “Van 166 inspecties bij online aanbieders bleken er 16 geen leeftijdsverificatiesysteem te hebben en bij nog eens 106 aanbieders bevatte dit systeem tekortkomingen.”

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.

Pointer: Alcoholsector gaat 'zuipvideo’s' aanpakken, influencers moeten filmpjes verwijderen

Pointer: Alcoholsector gaat 'zuipvideo’s' aanpakken, influencers moeten filmpjes verwijderen

TikTok-account SterkindeKeuken heeft video’s met alcohol erin verwijderd van haar kanaal. Dit gebeurde naar aanleiding van een publicatie van Pointer (KRO-NCRV) over de filmpjes van het account. Dat leidde tot een sommatiebrief vanuit de alcoholmerken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren