‘Stop kindermarketing onverantwoorde producten’

K3 paprikahartjes, Mega Mindy Hagelslag: Foodwatch is een actie gestart tegen de kindermarketing van Studio 100. “De populaire figuurtjes op de kleurrijke verpakkingen helpen voedselproducenten hun onverantwoorde producten aan kinderen te slijten”, vindt de consumentenorganisatie.

Foodwatch stelt dat de figuurtjes van Studio 100, zoals K3, Kabouter Plop en Maya de Bij, worden ‘gebruikt om veel geld mee te verdienen’. Ze worden ook ‘verhuurd’ aan voedselproducenten, voor producten als chips, hagelslag en koek.

Scoren 'rood'

Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden afkomstig van Studio 100. Alle producten bleken volgens WHO-criteria 'rood' te scoren op minimaal één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout.

'Bomvol suiker'

“De K3 paprikahartjes van Croky bevatten wel 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan de meeste soorten chips”, meldt Foodwatch. “Lotus Bumba cakereepjes 'speciaal voor kinderen' zitten bomvol suiker en vet, ondanks de claim '30% minder suiker'. En Mega Mindy hagelslag is met 71 procent suiker veel te zoet.”

De organisatie vindt dat Studio 100 moet stoppen met het bijdragen aan kindermarketing van onverantwoorde producten en roept consumenten op dit Studio 100 te laten weten.

Lees ook:

Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren