‘Stop kindermarketing onverantwoorde producten’

K3 paprikahartjes, Mega Mindy Hagelslag: Foodwatch is een actie gestart tegen de kindermarketing van Studio 100. “De populaire figuurtjes op de kleurrijke verpakkingen helpen voedselproducenten hun onverantwoorde producten aan kinderen te slijten”, vindt de consumentenorganisatie.

Foodwatch stelt dat de figuurtjes van Studio 100, zoals K3, Kabouter Plop en Maya de Bij, worden ‘gebruikt om veel geld mee te verdienen’. Ze worden ook ‘verhuurd’ aan voedselproducenten, voor producten als chips, hagelslag en koek.

Scoren 'rood'

Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden afkomstig van Studio 100. Alle producten bleken volgens WHO-criteria 'rood' te scoren op minimaal één voedingsstof. Zo scoorden 20 van de 24 producten onvoldoende op suiker, 4 op vet, 13 op verzadigd vet, en 4 op zout.

'Bomvol suiker'

“De K3 paprikahartjes van Croky bevatten wel 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan de meeste soorten chips”, meldt Foodwatch. “Lotus Bumba cakereepjes 'speciaal voor kinderen' zitten bomvol suiker en vet, ondanks de claim '30% minder suiker'. En Mega Mindy hagelslag is met 71 procent suiker veel te zoet.”

De organisatie vindt dat Studio 100 moet stoppen met het bijdragen aan kindermarketing van onverantwoorde producten en roept consumenten op dit Studio 100 te laten weten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...