Strijd over Unilever is ‘een strijd tussen miljardairs en miljarden mensen’

Unilever

Na het - resoluut afgeslagen - overnamebod van Kraft Heinz op Unilever heeft topman Paul Polman "enkele praktische compromissen moeten sluiten (...) die ik liever niet had gedaan", zei hij deze week in New York. Polman kwalificeerde de mislukte bieding, zonder overigens Kraft Heinz bij naam te noemen, als "een krachtmeting tussen mensen die denken over miljarden mensen in de wereld, en een paar mensen die denken over een paar miljardairs", aldus het FD.

Polman, pleitbezorger van een langetermijnstrategie die behalve de aandeelhouders ook personeel, klanten, maatschappij en milieu koestert, laakte de financiële markten voor wie de aandeelhouderswaarde centraal staat. In 10 jaar vroegen ze hem nog nooit naar duurzame of sociale aspecten als diversiteit, mensenrechten of klimaatverandering. "Dat snap ik niet. Als een bedrijf niet kan tonen wat zijn positieve bijdrage is, waarom zouden de mensen op deze wereld er dan nog voor zorgen dat het bedrijf blijft bestaan?"

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...

Verstegen Spices & Sauces genomineerd voor de EZK Energy Award

Verstegen Spices & Sauces genomineerd voor de EZK Energy Award

Verstegen Spices & Sauces is een van de drie genomineerden voor de EZK Enery Award 2022. Dat is een award voor bedrijven die zich onderscheiden op het gebied van energiebesparing, duurzame energieopwekking en/of het gebruik van hernieuwbare (duurzame) warmte. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) stelt de prijs beschikbaar.

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie start een sharefunding campagne om haar internationale- en vegan groeiambities waar te maken. Het merk heeft als doel om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is.