Strijd over Unilever is ‘een strijd tussen miljardairs en miljarden mensen’
Na het - resoluut afgeslagen - overnamebod van Kraft Heinz op Unilever heeft topman Paul Polman "enkele praktische compromissen moeten sluiten (...) die ik liever niet had gedaan", zei hij deze week in New York. Polman kwalificeerde de mislukte bieding, zonder overigens Kraft Heinz bij naam te noemen, als "een krachtmeting tussen mensen die denken over miljarden mensen in de wereld, en een paar mensen die denken over een paar miljardairs", aldus het FD.
Polman, pleitbezorger van een langetermijnstrategie die behalve de aandeelhouders ook personeel, klanten, maatschappij en milieu koestert, laakte de financiële markten voor wie de aandeelhouderswaarde centraal staat. In 10 jaar vroegen ze hem nog nooit naar duurzame of sociale aspecten als diversiteit, mensenrechten of klimaatverandering. "Dat snap ik niet. Als een bedrijf niet kan tonen wat zijn positieve bijdrage is, waarom zouden de mensen op deze wereld er dan nog voor zorgen dat het bedrijf blijft bestaan?"
Bron: Foodlog
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Kraft Heinz Benelux breidt samenwerking met Pieter Pot uit
Kraft Heinz zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf levert twee Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van Koninklijke De Ruijter en Brinta havermout, in zakken aan Pieter Pot. Op deze manier worden er per big bag zo’n 1538 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard....
Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem
De Nederlandse impact-investeerder Invest-NL en startupaccelerator StartLife kondigden vandaag, 11 oktober een strategisch partnerschap aan. Gezamenlijk willen de partijen de ontwikkeling en snelle groei bevorderen van startups en scale-ups die de transitie naar een duurzaam en klimaatneutraal voedselsysteem ondersteunen.
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel
Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.