Strike Two Summit geeft oplossingen voor een toekomstbestendige agrifood sector

strike two summit

De eerste editie van Strike Two Summit vindt plaats op 19 en 20 september in Amsterdam. Dit evenement brengt professionals uit agrifood en technologie bij elkaar om de agrifoodsector toekomstbestendig te maken. Het doel is door middel van technologie verduurzaming te versnellen. 

Strike Two is een initiatief van het Ministerie van LNV en 15 andere partijen zoals Rabobank, Deloitte, IBM, Ahold Delhaize, Google, Unilever, FAO, Gemeente Amsterdam en ook de jonge boeren uit Nederland NAJK. Volgens een van de initiatiefnemers, The Fork, zijn er veel geschikte nieuwe technologieën, zoals blockchain, AI en IoT om uitdagingen in de agrifoodsector aan te pakken, maar worden deze nog te weinig gebruikt.

Het event is geen hackathon, er worden geen nieuwe oplossingen bedacht. Strike Two brengt de agrifoodsector, aan de hand van concrete cases, in contact met bestaande, marktklare oplossingen voor actuele uitdagingen. Deelnemers uit het hele agrifood ecosysteem maken samen innovation roadmaps die ervoor moeten zorgen dat verduurzaming sneller gaat. Strike Two is meer dan een serie van evenementen: het is een beweging die het ecosysteem van boer tot consument verbindt op concrete uitdagingen en staat open voor iedereen die de toekomst nu wil bouwen.

Er zijn drie kernuitdagingen waar Strike Two zich op richt:consumentenvertrouwen, boereninkomen en duurzaam ketenmanagement

Het consumentenvertrouwen in eten gaat achteruit, niet alleen in Nederland: één op de drie wereldburgers vertrouwt zijn voedsel niet meer. Transparantie en zelfcontrole, ondersteund door technologie, gaan consumenten helpen om te kopen wat ze willen. Het tweede thema, boereninkomen, richt zich op het vergroten van de innovatiekracht van de boer. Ketenmanagement moet vraag en aanbod op een duurzame en circulaire manier verbinden.

Lees ook
Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Nestlé en Carrefour brengen blockchain in de praktijk

Voor het eerst maakt ook Nestlé de keten van een van zijn producten inzichtelijk via een blockchain-app. Consumenten van Mousline aardappelpuree kunnen nu de oorsprong achterhalen van hun pieperprakje. Door middel van een QR-code kunnen consumenten nu data opvragen over de Franse puree. Een erg ingewikkelde keten is het nog niet; het product...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...

Transparante eierketen bij Albert Heijn

Transparante eierketen bij Albert Heijn

Vanaf vandaag is de herkomst van de eieren van Albert Heijn te traceren. Door de code van het ei in te vullen op de website kun je onder andere achterhalen waar en wanneer het ei is gelegd. Op alle eieren met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk staan twee codes die klanten kunnen invoeren op de website www.check-je-ei.nl. Hier kun je, naast de datum...