Studenten presenteren foodinnovaties voor gezonder, duurzamer en socialer eten

FICA 2022

Op 14 juni organiseerde FICA de zesde editie van het FICA Summer Event in Amsterdam. Tijdens dit event kwamen 15 groepen studenten van de opleiding Food Commerce & Technology van Hogeschool Inholland, bedrijven uit het werkveld, docenten, lectoren, practoren en een jurypanel samen. De afgelopen zes maanden hebben de tweedejaarsstudenten gewerkt aan praktijkvraagstukken in samenwerking met bedrijven als Vers aan TafelNMK EsbacoWhole Fiber en We Design Food. Dit resulteerde in creatieve en innovatieve voedingsproducten en -concepten; van ‘Eetmaatjes’ om ondervoeding bij ouderen tegen te gaan tot een voedzame zoete snack voor moeders in Uganda.

Studenten uit Delft en Amsterdam, waarvan twee groepen van de Hogeschool van Amsterdam, werden tijdens het FICA Summer Event uitgedaagd om in vier minuten hun product of concept te pitchen voor veelzijdig jurypanel uit diverse vakgebieden. “Het is mooi om te zien hoe studenten, onderzoekers en het bedrijfsleven samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken als ondervoeding bij ouderen, de eiwittransitie 2.0 en circulaire economie. Gezien de feedback van de opdrachtgevers en het niveau van de eindproducten, zou het ons niet verbazen als een aantal van de eindproducten volgend jaar ook echt op de markt komen”, aldus jurylid Claudia Oomen van Hogeschool Inholland.

Veldboneneiwit als duurzame vervanging van import soja

In opdracht van NMK Esbaco en het onderzoeksproject Bean me up! heeft een groep gewerkt aan de ontwikkeling van een plantaardige én duurzame eiwitreep voor sporters. De plantaardige eiwitrepen die op dit moment te koop zijn bevatten veelal eiwit uit importsoja. Om tot een nieuwe, duurzamere variant te komen gingen de studenten aan de slag met eiwit uit veldbonen en erwten die lokaal geteeld kunnen worden. Om de reep een neutrale smaak te geven werd gewerkt met veldbonen eiwitisolaat (85% eiwit). De moeilijkheidsgraad bleek te zitten in de muffige ‘off-taste’ van erwteneiwit. Gelukkig wisten de studenten dit op te lossen door drie verschillende smaakvariaties van de reep te maken: chocolade-cacao, appel-kaneel en karamel-zeezout. Naast plantaardig en duurzaam, is de reep ook vegan, glutenvrij en ‘clean label’.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 


Een voedzame snack voor moeders in Uganda
 

De Heights and Minds Foundation zet zich voor de groei en ontwikkeling van kinderen in Indonesië, Senegal en Uganda en het voorkomen van chronische ondervoeding gedurende de eerste 1000 dagen van het leven. Voor een van hun MindUps in Uganda, het Kawempe Youth Centre, werd studenten gevraagd om een voedzame snack voor moeders te ontwikkelen. Een van de grootste problemen blijkt namelijk het voedingstekort bij zwangere en lacterende vrouwen, waardoor hun kinderen groeiachterstanden oplopen. De snack moest niet alleen voedzaam zijn maar ook goedkoop, passend binnen de lokale eetgewoontes en te produceren met lokale ingrediënten. Evi Damstra, student: “In eerste instantie dachten we bij ‘goedkoop’ aan een productieprijs van ongeveer één euro, maar dit bleek al te duur te zijn. Daarnaast moesten we goed onderzoek doen naar beschikbare ingrediënten. Uiteindelijk vonden we hét speciale lokale ingrediënt: Morgina oleifera. Deze plant groeit lokaal en bevat belangrijke vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de zwangere en lacterende vrouwen.” Omdat er in Uganda veel met de handen gegeten wordt ontwikkelden de studenten uiteindelijk een van origine Marokkaanse sellou maar dan met voedzame en lokale ingrediënten. Betaalbaar en makkelijk te maken door de vrouwen zelf.

En de winnaars zijn.. 

Tijdens het event werden ook twee winnende groepen uitgekozen. De prijs voor het meest complexe vraagstuk ging naar de studenten van ‘Bitterzoet’. Zij kregen de vraag om een nieuw soort steviavezels, aangeleverd door Biorefinery Solutions (BRS), te verwerken in een bakkerijproduct. Dit in samenwerking met NMK Esbaco. Deze nieuwe soort steviavezelf heeft in tegenstelling tot andere varianten géén bittere nasmaak. Na veel experimenteren met het verwerken van de stevia in koekjes, marsepein, cakes en fruitmatten kwam een cake met dadel-kaneel-smaak als beste uit het de blinde test onder medestudenten en docenten. Om de knapperige textuur van de stevia tegen te gaan is maanzaad toegevoegd aan de cake. Het is de groep gelukt om maar liefst 50 procent van de normale hoeveelheid suiker te vervangen door stevia!

De prijs voor de meest creatieve oplossing werd uitgereikt aan studenten die zowel een interventiemethode als een product ontwikkelden om ondervoeding bij ouderen tegen te gaan. Dit als onderdeel van het onderzoeksproject PLINT Ondervoeding en in opdracht van Baking Lab en Fresh Monkeys. Ondervoeding bij ouderen is een groot probleem en wordt, zo onderzochten de studenten, vaak veroorzaakt door gebrek aan kennis en eenzaamheid. Met een folder wordt de doelgroep en hun omgeving geïnformeerd over het ondervoedingsprobleem en een gezond dieet en wordt het project ‘Eetmaatje’ geïntroduceerd. Mandy Broersen, student: “Door ouderen te koppelen aan een Eetmaatje waarmee ze boodschappen kunnen doen, samen koken en eten wordt het eetmoment weer gezellig. Als aftrap bakken de ouderen een Ouwe Kerelkoek met een zelf-bak-kit. Deze koek brengt niet alleen gezelligheid, maar draagt ook nog eens bij aan een circulaire economie omdat er reststromen van fruitpulp in verwerkt zijn!”

Benieuwd naar de ervaring van de deelnemende bedrijven? Neem een kijkje op de blog van FICA.

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

De eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool gaat 13 september van start. Het doel van de challenge is zoveel mogelijk hbo-studenten door heel Nederland bewustmaken van de hoeveelheid voedsel dat nodeloos verspild wordt in scholen, instellingen en in de voedingsindustrie.

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

De Finse zoetwarenproducent Fazer werkt aan een onderzoek naar de mogelijkheden van cellulaire landbouw voor een duurzame productie van cacao. De producent vindt het belangrijk om alternatieven voor traditionele cacaoteelt te onderzoeken vanwege duurzaamheid, klimaatverandering en het welzijn van boeren en werknemers in de cacaoproductie.