Studenten testen algenknappertje op festival

Vier studenten van de minor International Business of Natural Resources aan Van Hall Larenstein gaan deze zomer het door hen ontwikkelde 'algenknappertje' testen. Tijdens ‘Welcome to The Village’ in Leeuwarden (19-22 juli) serveren zij het knappertje aan de vrijwilligers van dit festival. De studenten onderzoeken hoe de acceptatie van algen in ons voedsel is. De test wordt mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA en Innofest.

Algen

Het knappertje van de studenten is gemaakt van algen. Algen zijn zeer eiwitrijk, bevatten acht aminozuren die een mens nodig heeft, en zijn rijk aan vitamines en mineralen. Ook dient het als smaakversterker, waardoor er minder zout aan een product toegevoegd hoeft te worden.

Vanwege deze eigenschappen zijn algen een goed alternatief voor dierlijk eiwit. Algen hebben ook een positieve impact op de gezondheid en op de ecologische footprint van eiwitproductie, zoals minder CO2. Voor de productie van algen eiwit is veel minder grondoppervlakte en water nodig in vergelijking met het telen van andere plantaardige of dierlijke eiwitten. De studenten en Van Hall Larenstein willen met dit project kennis opbouwen over de acceptatie van algen. Dit kan de weg naar grootschalig gebruik van algen als eiwitbron in ons voedsel versnellen.

Het algenknappertje

De studenten wonnen met hun biologische product een pitchwedstrijd en daarmee een testplek op 2 festivals. Daarbij werken de studenten samen met Wieringa’s Knappertjes uit Wildervank, waar de algenknapper gebakken wordt. Producenten Duplaco uit Hengelo en Algreen uit Wageningen leveren de algen. Bewuste consumenten hebben een grote behoefte aan vervangers van dierlijk eiwit. Het knappertje heeft daardoor Merktpotentie.

Innofest en SIA

Lector Eric de Bruin (Biobased Proteins, Van Hall Larenstein) bracht de studenten in contact met Innofest en SIA. SIA  geeft financiële steun. Het innovatiestimuleringsprogramma van Innofest geeft de studenten de mogelijkheid om hun innovaties te testen op festivals in Noord Nederland. Volgens de organisatie worden deze festivals bezocht door een publiek van jong tot oud met een 'open mind'. Dit maakt deze festivals uitermate geschikt voor het testen van innovaties.

 
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Studenten Inholland Delft presenteren innovatieve food-startups

Studenten Inholland Delft presenteren innovatieve food-startups

Van glutenvrije poffertjes tot een likeur van overgebleven sinaasappelschillen. Ook dit jaar brengen studenten van de opleiding Food Commerce and Technology in Delft nieuwe producten en diensten op de markt, tijdens de minor Challenge Ondernemen.

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Via retronasale reuk kun je vette melk onderscheiden van vetvrije melk. Dat beschrijven Wageningse wetenschappers in een studie die werd gepubliceerd in Food Quality and Preference.