Suiker Unie doet voortaan zaken onder de naam Cosun Beet Company. Gisteren presenteerde de suikerbietencoöperatie de nieuwe naam via diens website en social media. De naam zou beter passen bij de huidige strategie van de onderneming.

Volgens CEO Paul Mesters sloot de naam Suiker Unie niet meer goed genoeg aan bij de activiteiten van het bedrijf. Cosun Beet Company doet meer met de suikerbiet dan alleen de suiker eruit halen. ‘Suikerbieten vormen voor ons een inspiratiebron voor hoogwaardige oplossingen’, zegt Mesters in een persbericht. ‘Denk aan duurzaam geproduceerde suiker in voeding, maar ook diervoeding, eiwit uit bietenblad, groene energie, biobased huishoudartikelen, inhoudsstoffen voor cosmetica en zelfs desinfecterende alcohol voor handgels.’

Nieuwe koers

De nieuwe koers van Cosun Beet Company lijkt dus een grotere nadruk te leggen op hoogwaardige ingrediënten uit de biet, naast de productie van suiker. Niet gek, aangezien de lage marktprijzen voor suiker in de afgelopen jaren weinig goeds hebben betekend voor de omzet van Suiker Unie. Veel van de nevenactiviteiten van het bedrijf, zoals biogas en eiwitten uit reststromen, zijn vooralsnog vooral leuke duurzaamheidsinitiatieven die relatief weinig bijdragen aan de omzet.

Cosun

De naamsverandering is deels gemotiveerd door de aanwezigheid van het bedrijf op de internationale markt. Suiker Unie is in het buitenland lastig uit te spreken, zo zei Mesters tegen BN De Stem. Ook is de link met moederbedrijf Cosun ineens een stuk explicieter geworden.

Altijd op de hoogte blijven?