Suiker vervangen is niet zo makkelijk

EVMI_Peijnenburg Zero

Ingredients For Food Innovators (IFFI) organiseert donderdag 28 en vrijdag 29 juni een masterclass Innovations met als thema: Sweet Reductions – Less is more. De masterclass gaat over het verminderen van het gebruik van suiker in de voedingsmiddelenindustrie. Het IFFI heeft FrieslandCampina, KraftHeinz, Vrumona en Peijnenburg bereid gevonden hun ervaringen te presenteren. René Groen van Peijnenburg licht alvast een tipje van de sluier op.

Peijnenburg

“De keuze om minder suiker toe te passen in onze producten is vooral een pragmatische,” aldus René Groen, algemeen directeur van Peijnenburg. “Dat is iets waar een groeiende groep van consumenten in toenemende mate op let.” Minder suiker toevoegen klinkt heel eenvoudig. Maar suiker is niet alleen van belang voor de smaak van het product. “Het geeft de ontbijtkoek tevens structuur, het draagt bij aan de houdbaarheid, het zorgt voor kleur. Als je weet dat 40 procent van de ontbijtkoek bestaat uit suiker, snap je hoe lastig het is om daar iets voor in de plaats te kiezen, zonder dat de smaakbeleving van het product wordt aangetast.”

Vier tot vijf jaar gewerkt aan Peijnenburg Zero

“Suiker reduceren of weglaten gaat om meer dan het kiezen voor één vervangend ingrediënt. We hebben vier tot vijf jaar gewerkt aan het ontwikkelen van Peijnenburg Zero, in samenwerking met TNO. Naast de juiste smaak en structuur, wil je ook minder calorieën in je product en geen rare bijsmaak. Bovendien wilden we een suikervervanger van natuurlijke oorsprong. Het is dus nog niet zo simpel. Leveranciers kunnen daarom beter werken aan een oplossing in een toepassing, in plaats van het aanbieden van één ingrediënt als suikervervanger.”

Je moet mensen laten proeven

Wanneer het lukt om het product aan te passen, is het nog best lastig om het te laten aanslaan bij de consument. “We hebben de klassieke ontbijtkoek getest met verschillende slogans. Bijvoorbeeld koek zonder suiker. De eerste gedachte van mensen is dan: ‘dat zal wel niet lekker zijn’. De tweede is ‘wat hebben ze gebruikt in plaats van suiker?’ Het is een kwestie van goed uitleggen wat er in zit – dat hebben we bijvoorbeeld via een tv-reclame gedaan. En veel samplen: je moet mensen laten proeven dat de koek nog steeds lekker is, misschien zelfs lekkerder.”

Volgens Groen zou bij NGO’s en door de politiek wat genuanceerder gedacht mogen worden over het verminderen van suiker in producten. “Ook zij denken dat het heel simpel is. Als dat zo was, zouden producenten, met deze consumentenvraag, dat allang hebben gedaan.”

IFFI Masterclass - voor wie?

Innovatie/R&D managers, market intelligence en marketing managers, business development en consumer insight managers, product development specialisten, proces- en applicatietechnologen en medewerkers uit de ingrediëntenindustrie die geïnteresseerd zijn in innovatieve methoden om minder suiker te gebruiken, zijn van harte welkom bij de masterclass Innovations op 28 en 29 juni.

Kijk voor het volledige programma en om u aan te melden op deze pagina van het IFFI.

 
Lees ook
Slap door de suiker, of toch iets anders?

Slap door de suiker, of toch iets anders?

Een onverklaarbaar slap gevoel? Dat zou best eens idiopathische reactieve hypoglykemie kunnen zijn. Het is een raadselachtig fenomeen. Vroeger kwam het zo weinig voor, dat het verwaarloosbaar was. Nu lijken meer en meer mensen er last van te hebben, ook gezonde. Helaas is het niet te reproduceren in een gecontroleerde klinische setting. Tekst: Huib...

Nieuwe meetmethode suikers

Nieuwe meetmethode suikers

Het Eurofins Expertise Centre for Complex Carbohydrates and Chemistry (CCC) heeft, in samenwerking met voedselproducenten en de NEN, ISO, CEN en IDF, een nieuwe methode ontwikkeld voor het meten van suikers in voedings- en diervoederproducten.

Column: Succesratio innovatie verhogen

Column: Succesratio innovatie verhogen

e algemene perceptie is dat marketing in BtC is ‘uitgevonden’, en vooral in de Fast Moving Consumer Goods. Daar zit een kern van waarheid in. Maar in dat competitieve milieu is het lastig om met kop en schouders boven het maaiveld uit te steken. Hoe doen marketeers het in BtB; is het daar makkelijker en wat kunnen beide types marketeers in die verschillende...