Suiker vervangen is niet zo makkelijk

EVMI_Peijnenburg Zero

Ingredients For Food Innovators (IFFI) organiseert donderdag 28 en vrijdag 29 juni een masterclass Innovations met als thema: Sweet Reductions – Less is more. De masterclass gaat over het verminderen van het gebruik van suiker in de voedingsmiddelenindustrie. Het IFFI heeft FrieslandCampina, KraftHeinz, Vrumona en Peijnenburg bereid gevonden hun ervaringen te presenteren. René Groen van Peijnenburg licht alvast een tipje van de sluier op.

Peijnenburg

“De keuze om minder suiker toe te passen in onze producten is vooral een pragmatische,” aldus René Groen, algemeen directeur van Peijnenburg. “Dat is iets waar een groeiende groep van consumenten in toenemende mate op let.” Minder suiker toevoegen klinkt heel eenvoudig. Maar suiker is niet alleen van belang voor de smaak van het product. “Het geeft de ontbijtkoek tevens structuur, het draagt bij aan de houdbaarheid, het zorgt voor kleur. Als je weet dat 40 procent van de ontbijtkoek bestaat uit suiker, snap je hoe lastig het is om daar iets voor in de plaats te kiezen, zonder dat de smaakbeleving van het product wordt aangetast.”

Vier tot vijf jaar gewerkt aan Peijnenburg Zero

“Suiker reduceren of weglaten gaat om meer dan het kiezen voor één vervangend ingrediënt. We hebben vier tot vijf jaar gewerkt aan het ontwikkelen van Peijnenburg Zero, in samenwerking met TNO. Naast de juiste smaak en structuur, wil je ook minder calorieën in je product en geen rare bijsmaak. Bovendien wilden we een suikervervanger van natuurlijke oorsprong. Het is dus nog niet zo simpel. Leveranciers kunnen daarom beter werken aan een oplossing in een toepassing, in plaats van het aanbieden van één ingrediënt als suikervervanger.”

Je moet mensen laten proeven

Wanneer het lukt om het product aan te passen, is het nog best lastig om het te laten aanslaan bij de consument. “We hebben de klassieke ontbijtkoek getest met verschillende slogans. Bijvoorbeeld koek zonder suiker. De eerste gedachte van mensen is dan: ‘dat zal wel niet lekker zijn’. De tweede is ‘wat hebben ze gebruikt in plaats van suiker?’ Het is een kwestie van goed uitleggen wat er in zit – dat hebben we bijvoorbeeld via een tv-reclame gedaan. En veel samplen: je moet mensen laten proeven dat de koek nog steeds lekker is, misschien zelfs lekkerder.”

Volgens Groen zou bij NGO’s en door de politiek wat genuanceerder gedacht mogen worden over het verminderen van suiker in producten. “Ook zij denken dat het heel simpel is. Als dat zo was, zouden producenten, met deze consumentenvraag, dat allang hebben gedaan.”

IFFI Masterclass - voor wie?

Innovatie/R&D managers, market intelligence en marketing managers, business development en consumer insight managers, product development specialisten, proces- en applicatietechnologen en medewerkers uit de ingrediëntenindustrie die geïnteresseerd zijn in innovatieve methoden om minder suiker te gebruiken, zijn van harte welkom bij de masterclass Innovations op 28 en 29 juni.

Kijk voor het volledige programma en om u aan te melden op deze pagina van het IFFI.

 
Lees ook
Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

De omzet bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie volgende jaren, verwacht FrieslandCampina de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

In Nederland is een belasting op suikerhoudende voedingsmiddelen al lang van de baan, maar op andere plekken in de wereld is de discussie rondom suikeraccijnzen nog volop aan de gang. Inmiddels heeft een flink aantal landen zo’n suikerbelasting ingevoerd en is er al enige data beschikbaar over de effectiviteit ervan. In 2015 en 2016 haalde het...

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

FrieslandCampina stapt over op papieren rietjes

Zuivelproducent FrieslandCampina vervangt alle plastic rietjes in Europese drankverpakkingen met papieren alternatieven. Komend jaar zullen er meer dan 100 miljoen plastic rietjes worden vervangen op verpakkingen van onder meer de merken Fristi, Optimel en Chocomel. Om de papieren rietjes even functioneel te maken als de plastic variant moest een aantal...