Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

frisdr

Beeld: via Pixabay

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

Een keine drie jaar geleden, in april 2018, introduceerde de Engelse overheid een “frisdranktaks”. De heffing bestaat uit 2 stappen: op drinken met 5 tot 8 gram suiker per 100 mL zit een heffing van £0.18 per liter. Voor frisdrank die 8 gram of meer suiker per 100 mL bevat, is dat £0.24.

Een jaar na de invoer van de accijns zien David Pell en collega-onderzoekers, van onder meer de Universiteit van Cambridge, een verlaging van de hoeveelheid suiker die consumenten in huis halen door frisdrank te kopen. Ze gebruikten data uit een panel dat wekelijks alle voedsel- en drankaankopen rapporteerde van zo’n 22.000 Britse huishoudens – met in totaal 31 miljoen gekochte producten. De resultaten tonen een wekelijkse verlaging van 30 gram gekochte suiker afkomstig uit frisdranken, ofwel 10% per huishouden. Dit komt neer op ongeveer 12,5 gram minder suikerconsumptie per persoon per week, ofwel een vervanging van 1 glas frisdrank (met 5 – 8 gram suiker per 100 mL) voor een suikervrij drankje.

Eerder onderzoek liet al zien dat de frisdrankindustrie zich heeft aangepast op de heffing door producten te herformuleren. 8 van de 10 grootste bedrijven verlaagden het suikergehalte van hun producten met 15% of meer. Het aantal frisdranken dat de taks-drempel overschreed daalde van 49% naar 15%.

De hoeveelheid frisdrank die in totaal werd verkocht veranderde niet. De onderzoekers noemen het een win-winsituatie: consumenten kopen minder suiker, maar producenten lijden daar niet onder. Associate professor Peter Scarborough in een persbericht: “De reductie van suikerconsumptie, als resultaat van veranderingen in zowel de industrie als consumentengedrag, demonstreert dat een heffing op voeding en dringen kan leiden tot positieve uitkomsten.”

Bron paper: The BMJ, open access

Lees ook
ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.

Producenten pure vruchtensappen starten campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

Producenten pure vruchtensappen starten campagne ‘Geen suikertaks in de boomgaard’

Nederlandse producenten van pure vruchtensappen starten een campagne tegen de aankomende belastingverhoging op suikerhoudende frisdranken. “De inhoud van onze flessen groeit aan de boom, hier komt geen gram bewerkte fabriekssuiker aan te pas.”

Avantium en AmBev sluiten afnameovereenkomst voor PEF voor frisdrankflessen

Avantium en AmBev sluiten afnameovereenkomst voor PEF voor frisdrankflessen

Avantium, technologiebedrijf in hernieuwbare chemie, heeft een afnameovereenkomst getekend met het Braziliaanse brouwerijbedrijf AmBev. AmBev gaat PEF (polyethyleen furanoaat) van Avantium gebruiken om flessen te maken voor frisdranken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren