Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

kippen-hok-dierenwelzijn-unsplash

Foto: Unsplash

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

Volgens het onderzoeksrapport Superlijst Dierenwelzijn van onderzoeksstichting Questionmark in samenwerking met World Animal Protection blijkt dat supermarkten wel bezig zijn met het verbeteren van dierenwelzijn. “In de schappen zijn dierlijke producten zonder dierenwelzijnskeurmerk echter nog volop te vinden en supermarkten sturen nog niet op minder vlees, zuivel en eieren.”

Met uitzondering van Ekoplaza leggen de supermarkten volgens Superlijst Dierenwelzijn de verantwoordelijkheid voor een meer diervriendelijke keuze doorgaans bij hun klanten. De meeste supermarkten hebben meerdere dierlijke productsoorten zonder extra inspanningen op het vlak van dierenwelzijn in het assortiment. Onder extra inspanningen betekent certificering met ten minste één ster van het Beter Leven Keurmerk.

In het ene segment signaleert het onderzoek meer vooruitgang dan in het andere. Volgens het onderzoek lopen eieren lopen voor op vlees, zuivel blijft achter. En op het gebied van vissenwelzijn wordt nog nauwelijks actie ondernomen. Ekoplaza hanteert als enige supermarkt Beter Leven Keurmerk 3 als ondergrens voor álle vlees- en zuivelproducten en verse eieren.

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.