‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

Supermarkt broodschap (pexels)

Beeld: Pexels

De oorlog in Oekraïne heeft naar verwachting hoge prijsstijgingen als gevolg. De prijzen van graan en oliehoudende zaden zijn op de internationale markten fors gestegen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri bij ING.

Veel bakkerijen hebben contracten met supermarkten lopen waar ze niet onderuit kunnen. Zelfs wanneer supermarkten meer gaan betalen is dat niet genoeg om de totale kosten te dekken. De prijs van bakkerijproducten moet daarom fors omhoog om te zorgen dat marges bij bakkerijen niet verdampen en de winstgevendheid weer kan herstellen.

Volgens Elemans gaat de regel ‘contract is contract’ onder extreme omstandigheden als deze niet langer op. De producent verdient een faire vergoeding, maar moet kostenstijgingen wel goed kunnen uitleggen. Als een soort open calculatie voor maximale transparantie. Daarnaast kunnen supermarkten hierin de helpende hand bieden door extreme prijsstijgingen van één product te spreiden over een breder assortiment. “Dit is geen prettige boodschap voor de consument. Toch kan alleen door samenwerking de voedselketen in Nederland, ook onder extreme omstandigheden, in stand worden gehouden”, aldus Elemans.

Bron: Persbericht ANP Expert Support

Lees ook
Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Per 1 augustus verhoogt Heineken de bierprijs. De horeca betaalt dan gemiddeld 5,8% meer voor de inkoop. Ook in de supermarkt stijgen de prijzen van het bier en andere dranken van Heineken.