Supermarkt wil leeftijdsgrens energiedrank

red bull

Beeld: Wells Chan via Pixabay

Tien grote supermarkten staan, net als de meerderheid van de consumenten, open voor een leeftijdsgrens van achttien jaar op energiedrankjes, maar wie gaat dat regelen?

Voedselwaakhond foodwatch riep tien supermarktketens (die samen 90% van het marktaandeel uitmaken) op om een leeftijdsgrens van achttien jaar te implementeren op energiedrankjes. De ketens staan hiervoor open, mits alle supermarkten meedoen. Ook de meeste consumenten vinden een leeftijdsgrens een prima idee, blijkt uit marktonderzoek onder 1036 respondenten. 80% is voor, 14% staat er neutraal tegenover en 6% is tegen.

Vraag is nog wel wie de implementatie gaat regelen. Supermarkt Spar kijkt hiervoor naar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waar de supermarktketens branchebrede afspraken kunnen maken. Maar CBL laat aan foodwatch weten geen rol in de discussie over energiedrankje te hebben. Volgens de branchevereniging mogen zij daar geen uitspraken over doen. Foodwatch ziet dat als excuus om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen.

Vomar, Albert Heijn, Dirk en DekaMarkt vragen om wetgeving via de overheid. Maar volgens Foodwatch lijkt het erop dat de supermarktbranche in eerdere onderhandelingen met de staatssecretaris een nationale leeftijdsgrens voor energiedrankjes juist heeft tegengewerkt. Dat ze nu toch om wetgeving vragen, vindt Foodwatch opmerkelijk. De organisatie heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid via een brief opgeroepen werk te gaan maken van de wetgeving.

Het maakt Foodwatch niet uit via welke weg het gebeurt, als het maar gebeurt, aldus het persbericht van de organisatie. Campaigner Elif Stepman: “De tijd van de verantwoordelijkheid naar elkaar doorschuiven is voorbij. Consumenten willen een leeftijdsgrens op energiedrankjes. Het ministerie wil het. De supermarkten willen het nu ook. Wie gaat de kar trekken?”

Supermarkt Vomar gaat hier overigens niet op wachten en implementeert binnenkort alvast een leeftijdsgrens van veertien jaar. Daarmee volgt de keten Aldi en Lidl die deze grens hanteren sinds in 2018 werd onderhandeld over een leeftijdsgrens aan de kassa. Aanleiding was toen onder meer een alarm van kinderartsen.

De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al sinds 2014 dat de consumptie van energiedrankjes vooral bij jongeren (vanwege hun lagere gewicht) een gevaar kan vormen voor de gezondheid. De grote hoeveelheden cafeïne in de drankjes kunnen leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en nierfalen.

Dit bericht verscheen ook in Voeding Nu 6.

Thema's
Lees ook
Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder...

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

De oorlog in Oekraïne heeft naar verwachting hoge prijsstijgingen als gevolg. De prijzen van graan en oliehoudende zaden zijn op de internationale markten fors gestegen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri bij ING.