Supermarkt wil leeftijdsgrens energiedrank

red bull

Beeld: Wells Chan via Pixabay

Tien grote supermarkten staan, net als de meerderheid van de consumenten, open voor een leeftijdsgrens van achttien jaar op energiedrankjes, maar wie gaat dat regelen?

Voedselwaakhond foodwatch riep tien supermarktketens (die samen 90% van het marktaandeel uitmaken) op om een leeftijdsgrens van achttien jaar te implementeren op energiedrankjes. De ketens staan hiervoor open, mits alle supermarkten meedoen. Ook de meeste consumenten vinden een leeftijdsgrens een prima idee, blijkt uit marktonderzoek onder 1036 respondenten. 80% is voor, 14% staat er neutraal tegenover en 6% is tegen.

Vraag is nog wel wie de implementatie gaat regelen. Supermarkt Spar kijkt hiervoor naar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waar de supermarktketens branchebrede afspraken kunnen maken. Maar CBL laat aan foodwatch weten geen rol in de discussie over energiedrankje te hebben. Volgens de branchevereniging mogen zij daar geen uitspraken over doen. Foodwatch ziet dat als excuus om onder hun verantwoordelijkheid uit te komen.

Vomar, Albert Heijn, Dirk en DekaMarkt vragen om wetgeving via de overheid. Maar volgens Foodwatch lijkt het erop dat de supermarktbranche in eerdere onderhandelingen met de staatssecretaris een nationale leeftijdsgrens voor energiedrankjes juist heeft tegengewerkt. Dat ze nu toch om wetgeving vragen, vindt Foodwatch opmerkelijk. De organisatie heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid via een brief opgeroepen werk te gaan maken van de wetgeving.

Het maakt Foodwatch niet uit via welke weg het gebeurt, als het maar gebeurt, aldus het persbericht van de organisatie. Campaigner Elif Stepman: “De tijd van de verantwoordelijkheid naar elkaar doorschuiven is voorbij. Consumenten willen een leeftijdsgrens op energiedrankjes. Het ministerie wil het. De supermarkten willen het nu ook. Wie gaat de kar trekken?”

Supermarkt Vomar gaat hier overigens niet op wachten en implementeert binnenkort alvast een leeftijdsgrens van veertien jaar. Daarmee volgt de keten Aldi en Lidl die deze grens hanteren sinds in 2018 werd onderhandeld over een leeftijdsgrens aan de kassa. Aanleiding was toen onder meer een alarm van kinderartsen.

De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al sinds 2014 dat de consumptie van energiedrankjes vooral bij jongeren (vanwege hun lagere gewicht) een gevaar kan vormen voor de gezondheid. De grote hoeveelheden cafeïne in de drankjes kunnen leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en nierfalen.

Dit bericht verscheen ook in Voeding Nu 6.

Thema's
Lees ook
Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.