Supermarkten draaien top-omzet door corona

supermarkt-pixabay

Foto: Pixabay

De detailhandel heeft in de maand maart gemiddeld 3,5% meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Het verkoopvolume groeide met 2%. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral de foodsector deed goede zaken en groeide met 12% qua omzet – de grootste omzetstijging sinds 2005. Supermarkten (+13%) deden het beter dan speciaalzaken (+5%). Non-food winkels kwamen er minder goed vanaf. Zij moesten 8% van hun omzet inleveren. Ook hun volume was 8% lager dan vorig jaar.

Vandaag komt marktonderzoeker Nielsen met een voorspelling over de jaaromzet van supermarkten. De omzet groeit 2 keer zo snel als voor de uitbraak van het coronavirus, schrijft Distrifood. Naar verwachting gaat de omzetgroei uitkomen op 5,7%. “Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk," zegt Hans Feenstra van Nielsen, "maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten.” Hij verwacht hierdoor dat dat de omzetgroei in de supermarkten zowel in 2020 als in 2021 op een hoger niveau zal uitkomen als voorgaande jaren.

Foodlog

Lees ook
Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

De omzet en winst van FrieslandCampina zijn in het eerste halfjaar van 2022 verbetert, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht. De netto-omzet steeg met 19,4 procent naar 6,6 miljard euro. In de eerste helft van 2021 was dat 5,5 miljard euro.

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren