Supermarkten draaien top-omzet door corona

supermarkt-pixabay

Foto: Pixabay

De detailhandel heeft in de maand maart gemiddeld 3,5% meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Het verkoopvolume groeide met 2%. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Vooral de foodsector deed goede zaken en groeide met 12% qua omzet – de grootste omzetstijging sinds 2005. Supermarkten (+13%) deden het beter dan speciaalzaken (+5%). Non-food winkels kwamen er minder goed vanaf. Zij moesten 8% van hun omzet inleveren. Ook hun volume was 8% lager dan vorig jaar.

Vandaag komt marktonderzoeker Nielsen met een voorspelling over de jaaromzet van supermarkten. De omzet groeit 2 keer zo snel als voor de uitbraak van het coronavirus, schrijft Distrifood. Naar verwachting gaat de omzetgroei uitkomen op 5,7%. “Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk," zegt Hans Feenstra van Nielsen, "maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten.” Hij verwacht hierdoor dat dat de omzetgroei in de supermarkten zowel in 2020 als in 2021 op een hoger niveau zal uitkomen als voorgaande jaren.

Foodlog

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Hogere omzet voor DSM in eerste kwartaal

Hogere omzet voor DSM in eerste kwartaal

Royal DSM boekte een omzet van 2,59 miljard euro in het eerste kwartaal van 2022. Daarmee groeide de omzet maar liefst 18% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021. De stijging komt door een combinatie van een gestegen verkoopvolume, de hogere verkoopprijzen en de gunstige wisselkoerseffecten.

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt prijzen en verwacht minder verkopen

Unilever verhoogt opnieuw de prijzen van producten vanwege de sterk gestegen grondstofkosten door de oorlog in Oekraïne. Dat meldt het bedrijf in een persbericht waarin ook de omzetcijfers van het eerste kwartaal van 2022 worden bekendgemaakt.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren