Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Jansen_Nieman_1024_617_84_c1

Twee jaar na het afschaffen van het Vinkje door oud-minister Edith Schippers (VVD) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) pleit de branchevereniging van supermarkten voor het eerst hardop in de media voor een nieuw voedselkeuze-logo. Na het Vinkje is iets nieuws nodig dat het consumenten makkelijk moet maken om gezonder te eten.

Dick Veerman - Foodlog

"Wij pleiten voor een nieuw voedselkeuzelogo en hebben daar de overheid bij nodig," zegt directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in gesprek met Rick Nieman. In een uitzending voor WNL gaat Nieman langs bij diverse spelers. Naast Jansen komen Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot (D66), Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), Marjan Geluk (directeur van de Nederlandse branchevereniging voor levensmiddelenproducenten FNLI), staatssecretaris van VWS Paul Blokhuis en Coca-Cola aan het woord.

Keuzelogo

Volgens Geluk bestaat er een geen ideaal logo omdat een stoplicht bijvoorbeeld olijfolie en honing fout verklaart; het type logo en logica waar haar achterban voor ijvert, verklaart echter een pot Nutella of minder foute chips niet ongezond.

Dat laatste maakte afgelopen week Foodwatch op een voor Unilever pijnlijke manier duidelijk. Bij die gelegenheid wees hoogleraar Volksgezondheid Jaap Seidell er met enige ironie op dat zowel stoplicht-achtige als Vinkje-achtige logo's hun voor- en aandelen hebben; het werkelijke vraagstuk zit wat hem betreft in een overdadig aanbod van voedsel dat ook nog eens op alle mogelijke manieren aangeprezen wordt. Wie dat probleem niet oplost, houdt zich - zoals Seidell al jaren duidelijk maakt - met afgeleiden van het probleem bezig, niet met de oorzaak. Ook Coca-Cola onderstreept dat producten niet gezond of ongezond zijn, maar de leef- en eetstijl van consumenten.

Jansen verwijt de politiek en met name ambtenaren dat ze zich niet realiseren dat wie nu niet kiest, nog jaren verantwoordelijk is voor verwarring over gezond inkopen terwijl de samenleving aangeeft een keuzelogo te willen. Het implementeren van een keuzelogo kost namelijk enkele jaren. "Dat wil er maar niet in", zegt Jansen in de uitzending.

Supers kiezen voor stoplicht

De uitzending bevat dan ook opmerkelijk nieuws: supermarkten roepen de overheid op haar rol te nemen, niet langer te dralen en te kiezen voor een stoplichtsysteem. Overheden zijn er immers om de algemeen verbindende spelregels te maken. Marktpartijen zelf kunnen dat niet omdat ze belangen hebben. Als er door de algemene spelregels iemand met zijn vingers tussen de deur komt, dan is dat maar zo. Iemand moet beslissen en die iemand kan alleen maar de overheid zijn.

Lees ook
Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Unilever verkocht in het eerste half jaar van 2022 minder producten, maar maakte een hogere omzet vanwege prijsverhogingen. Door de prijzen van producten zelf te verhogen had Unilever weinig last van de inflatie. "Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale...

Foodwatch: te veel zout in voeding

Foodwatch: te veel zout in voeding

Volgens Foodwatch hebben Nederlandse mannen tussen 31 en 50 jaar vandaag, 14 juli, de maximale hoeveelheid zout voor een jaar binnen. Daarom roept de voedselwaakhond 14 juli uit tot de eerste Zoutmaxdag van 2022.

Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit

Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit

Kinderen krijgen te veel suiker binnen. Ze eten dagelijks twee keer de geadviseerde hoeveelheid. Foodwatch vraagt aandacht voor de overconsumptie van suiker met de Suikermaxdag. Zaterdag 9 juli bereikten Nederlandse kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud hun suikerlimiet voor een heel jaar.