GPA wil een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders

green protein alliance

Uit cijfers van IRI blijkt dat de Nederlandse supermarkten minder vlees en minder zuivel verkopen. De verkoop van plantaardige alternatieven stijgt. Jeroen Willemsen, woordvoerder van de Green Protein Alliance (GPA), noemt deze cijfers van IRI bemoedigend. “Voor een gezonde bevolking, een gezond ecosysteem en een gezonde, toekomstbestendige circulaire economie is echter een veel grotere kanteling noodzakelijk. Hiervoor moeten we de massa aanspreken. Die wordt nog onvoldoende bereikt”.

Cijfers van IRI

In 2017 verkochten Nederlandse supermarkten 1,6% minder vlees en 1,3% minder zuivel ten opzichte van 2016. De cijfers van IRI geven een beeld tot en met week 16 van 2018. Uit deze cijfers blijkt dat deze trend zich doorzet 2018.  De jaarlijkse verkoop van vlees en dierlijke zuivel, inclusief eieren, bedraagt op dit moment 219 kg per persoon. De verkoop van plantaardige eiwitrijke alternatieven is 7,9 kg per capita per jaar. De worden vandaag (7 juni) gepresenteerd bij de NRC conferentie ‘Het Duurzame Dieet’ in Almere.

Green Protein Alliance

Willemsen: “Steeds meer Nederlanders bewijzen dat gezond, smakelijk en duurzaam eten prima samengaan. Nu gaan we de volgende uitdaging aan: naar een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders”. De Green Protein Alliance (GPA) benadrukte eerder dat de eiwittransitie hiervoor hét speerpunt moet worden van het nationale voedselbeleid. Het kabinet buigt zich momenteel over de actielijnen die producenten, retailers en andere stakeholders beschreven in de Transitieagenda Biomassa & Voedsel.

Plantaardige Eiwitten

Met inmiddels 25 leden en 10 kennispartners gaat de GPA die uitdaging aan. Via educatie, voorlichting, assortimentsverbreding, ondersteuning van maatschappelijke initiatieven en moderne vormen van nudging. “Met ons platform ‘Plantaardige Eiwitten – Daar kun je op bouwen’ bieden we retailers, producenten, influencers en maatschappelijke initiatieven handvatten voor doorvertaling van de boodschap naar hun eigen doelgroep.” Willemsen besluit: “Private partijen en betrokken burgers nemen de verantwoordelijkheid, maar ze kunnen dit niet alleen dragen. De energietransitie leert ons dat ook grootse inzet van de overheid vereist is voor transitie-succes.”

Lees ook
Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan ZeaStar gaat een jaar na de Nederlandse lancering de internationale markt op. Het afgelopen jaar verhoogde het bedrijf de productie en voegde plantaardige omega 3-olie toe aan de plantaardige sashimi. Vegan ZeaStar gaat deze producten op de markt in het Verenigd Koninkrijk brengen.

Vion ziet kansen voor ongegaarde private label vleesvervangers: 'dit is er nu nog niet.'

Vion ziet kansen voor ongegaarde private label vleesvervangers: 'dit is er nu nog niet.'

Willem Cranenbroek heeft sinds kort de leiding over een nieuwe tak van vleesbedrijf Vion: ME-AT. Met het nieuwe initiatief zet Vion voor het eerst stappen op de markt voor vleesvervangers. ‘Ons team zit vol energie en grootse toekomstplannen.’ Cranenbroek heeft in zijn niet al te lange loopbaan al van flink wat managementfuncties geproefd...

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie.