GPA wil een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders

green protein alliance

Uit cijfers van IRI blijkt dat de Nederlandse supermarkten minder vlees en minder zuivel verkopen. De verkoop van plantaardige alternatieven stijgt. Jeroen Willemsen, woordvoerder van de Green Protein Alliance (GPA), noemt deze cijfers van IRI bemoedigend. “Voor een gezonde bevolking, een gezond ecosysteem en een gezonde, toekomstbestendige circulaire economie is echter een veel grotere kanteling noodzakelijk. Hiervoor moeten we de massa aanspreken. Die wordt nog onvoldoende bereikt”.

Cijfers van IRI

In 2017 verkochten Nederlandse supermarkten 1,6% minder vlees en 1,3% minder zuivel ten opzichte van 2016. De cijfers van IRI geven een beeld tot en met week 16 van 2018. Uit deze cijfers blijkt dat deze trend zich doorzet 2018.  De jaarlijkse verkoop van vlees en dierlijke zuivel, inclusief eieren, bedraagt op dit moment 219 kg per persoon. De verkoop van plantaardige eiwitrijke alternatieven is 7,9 kg per capita per jaar. De worden vandaag (7 juni) gepresenteerd bij de NRC conferentie ‘Het Duurzame Dieet’ in Almere.

Green Protein Alliance

Willemsen: “Steeds meer Nederlanders bewijzen dat gezond, smakelijk en duurzaam eten prima samengaan. Nu gaan we de volgende uitdaging aan: naar een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders”. De Green Protein Alliance (GPA) benadrukte eerder dat de eiwittransitie hiervoor hét speerpunt moet worden van het nationale voedselbeleid. Het kabinet buigt zich momenteel over de actielijnen die producenten, retailers en andere stakeholders beschreven in de Transitieagenda Biomassa & Voedsel.

Plantaardige Eiwitten

Met inmiddels 25 leden en 10 kennispartners gaat de GPA die uitdaging aan. Via educatie, voorlichting, assortimentsverbreding, ondersteuning van maatschappelijke initiatieven en moderne vormen van nudging. “Met ons platform ‘Plantaardige Eiwitten – Daar kun je op bouwen’ bieden we retailers, producenten, influencers en maatschappelijke initiatieven handvatten voor doorvertaling van de boodschap naar hun eigen doelgroep.” Willemsen besluit: “Private partijen en betrokken burgers nemen de verantwoordelijkheid, maar ze kunnen dit niet alleen dragen. De energietransitie leert ons dat ook grootse inzet van de overheid vereist is voor transitie-succes.”

Lees ook
Carrefour introduceert zuivelblockchain

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product. De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd...

Bionext start crowdfunding voor mobiele slachterij

Bionext start crowdfunding voor mobiele slachterij

Bionext en Innohow zijn een crowdfunding gestart voor een mobiele slachterij. Hiermee kunnen biologische varkensboeren binnenkort hun dieren op eigen erf slachten. Dat scheelt veel stress voor de dieren, omdat zij niet op transport hoeven. De mobiele slachterij zou het verschil kunnen maken in het welzijn van de dieren. Biologisch gehouden vee...

Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla wil klimaatneutrale zuivel in 2050

Arla Foods presenteerde zijn meest ambitieuze doelen tot nu toe: reductie van broeikasgassen met 30% in de komende tien jaar, en klimaat neutrale zuivel in 2050. Arla wil zijn leidende positie als internationale landbouwcoöperatie benutten om de overstap naar duurzame zuivel versnellen. ‘We werken al jaren aan duurzame landbouw, maar we...