GPA wil een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders

green protein alliance

Uit cijfers van IRI blijkt dat de Nederlandse supermarkten minder vlees en minder zuivel verkopen. De verkoop van plantaardige alternatieven stijgt. Jeroen Willemsen, woordvoerder van de Green Protein Alliance (GPA), noemt deze cijfers van IRI bemoedigend. “Voor een gezonde bevolking, een gezond ecosysteem en een gezonde, toekomstbestendige circulaire economie is echter een veel grotere kanteling noodzakelijk. Hiervoor moeten we de massa aanspreken. Die wordt nog onvoldoende bereikt”.

Cijfers van IRI

In 2017 verkochten Nederlandse supermarkten 1,6% minder vlees en 1,3% minder zuivel ten opzichte van 2016. De cijfers van IRI geven een beeld tot en met week 16 van 2018. Uit deze cijfers blijkt dat deze trend zich doorzet 2018.  De jaarlijkse verkoop van vlees en dierlijke zuivel, inclusief eieren, bedraagt op dit moment 219 kg per persoon. De verkoop van plantaardige eiwitrijke alternatieven is 7,9 kg per capita per jaar. De worden vandaag (7 juni) gepresenteerd bij de NRC conferentie ‘Het Duurzame Dieet’ in Almere.

Green Protein Alliance

Willemsen: “Steeds meer Nederlanders bewijzen dat gezond, smakelijk en duurzaam eten prima samengaan. Nu gaan we de volgende uitdaging aan: naar een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders”. De Green Protein Alliance (GPA) benadrukte eerder dat de eiwittransitie hiervoor hét speerpunt moet worden van het nationale voedselbeleid. Het kabinet buigt zich momenteel over de actielijnen die producenten, retailers en andere stakeholders beschreven in de Transitieagenda Biomassa & Voedsel.

Plantaardige Eiwitten

Met inmiddels 25 leden en 10 kennispartners gaat de GPA die uitdaging aan. Via educatie, voorlichting, assortimentsverbreding, ondersteuning van maatschappelijke initiatieven en moderne vormen van nudging. “Met ons platform ‘Plantaardige Eiwitten – Daar kun je op bouwen’ bieden we retailers, producenten, influencers en maatschappelijke initiatieven handvatten voor doorvertaling van de boodschap naar hun eigen doelgroep.” Willemsen besluit: “Private partijen en betrokken burgers nemen de verantwoordelijkheid, maar ze kunnen dit niet alleen dragen. De energietransitie leert ons dat ook grootse inzet van de overheid vereist is voor transitie-succes.”

Lees ook
Zandbergen en Beyond Meat bouwen eerste Europese productielocatie

Zandbergen en Beyond Meat bouwen eerste Europese productielocatie

Plantaardig vleesproducent Beyond Meat breidt de samenwerking met Zandbergen World’s Finest Meat. Zandbergen bouwt een nieuwe productiefaciliteit in Zoeterwoude waar de productie van de plantaardige vleesproducten van Beyond Meat plaats gaat vinden.

Moving Mountains lanceert plantaardige hot dog

Moving Mountains lanceert plantaardige hot dog

Moving Mountains voegt een nieuw product toe aan het plantaardige assortiment, een vleesloze hotdog. Jan Zandbergen BV brengt het product op de markt voor foodservice en retail partijen in Europa.

Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Mireille Kaptein leidt een familiebedrijf in de zuivelsector. Onlangs werd ze verkozen tot zakenvrouw van het jaar. ‘Wanneer je als dochter de zaak overneemt, moet je je eerst bewijzen.’ Mireille Kaptein staat al tien jaar aan het roer van Kaptein, een familiebedrijf dat groot is geworden in de kaas en boter. Ze nam, als derde generatie,...