GPA wil een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders

green protein alliance

Uit cijfers van IRI blijkt dat de Nederlandse supermarkten minder vlees en minder zuivel verkopen. De verkoop van plantaardige alternatieven stijgt. Jeroen Willemsen, woordvoerder van de Green Protein Alliance (GPA), noemt deze cijfers van IRI bemoedigend. “Voor een gezonde bevolking, een gezond ecosysteem en een gezonde, toekomstbestendige circulaire economie is echter een veel grotere kanteling noodzakelijk. Hiervoor moeten we de massa aanspreken. Die wordt nog onvoldoende bereikt”.

Cijfers van IRI

In 2017 verkochten Nederlandse supermarkten 1,6% minder vlees en 1,3% minder zuivel ten opzichte van 2016. De cijfers van IRI geven een beeld tot en met week 16 van 2018. Uit deze cijfers blijkt dat deze trend zich doorzet 2018.  De jaarlijkse verkoop van vlees en dierlijke zuivel, inclusief eieren, bedraagt op dit moment 219 kg per persoon. De verkoop van plantaardige eiwitrijke alternatieven is 7,9 kg per capita per jaar. De worden vandaag (7 juni) gepresenteerd bij de NRC conferentie ‘Het Duurzame Dieet’ in Almere.

Green Protein Alliance

Willemsen: “Steeds meer Nederlanders bewijzen dat gezond, smakelijk en duurzaam eten prima samengaan. Nu gaan we de volgende uitdaging aan: naar een duurzame balans in het eetpatroon van alle Nederlanders”. De Green Protein Alliance (GPA) benadrukte eerder dat de eiwittransitie hiervoor hét speerpunt moet worden van het nationale voedselbeleid. Het kabinet buigt zich momenteel over de actielijnen die producenten, retailers en andere stakeholders beschreven in de Transitieagenda Biomassa & Voedsel.

Plantaardige Eiwitten

Met inmiddels 25 leden en 10 kennispartners gaat de GPA die uitdaging aan. Via educatie, voorlichting, assortimentsverbreding, ondersteuning van maatschappelijke initiatieven en moderne vormen van nudging. “Met ons platform ‘Plantaardige Eiwitten – Daar kun je op bouwen’ bieden we retailers, producenten, influencers en maatschappelijke initiatieven handvatten voor doorvertaling van de boodschap naar hun eigen doelgroep.” Willemsen besluit: “Private partijen en betrokken burgers nemen de verantwoordelijkheid, maar ze kunnen dit niet alleen dragen. De energietransitie leert ons dat ook grootse inzet van de overheid vereist is voor transitie-succes.”

Lees ook
Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het...

FrieslandCampina neemt Spaanse distributeur over

FrieslandCampina neemt Spaanse distributeur over

Koninklijke FrieslandCampina N.V. neemt de in Spanje gevestigde kaasverpakker en distributeur Millán Vicente over. Hiermee versterkt de zuivelcoöperatie de positie op de Spaanse en Portugese consumentenmarkt voor kaasproducten. Roel van Neerbos, president FrieslandCampina Consumer Dairy: “Al tientallen jaren kopen Spaanse en Portugese...

Eisen voor zuivelkeurmerk 'PlanetProof' gepubliceerd

Eisen voor zuivelkeurmerk 'PlanetProof' gepubliceerd

Stichting Milieukeur (SMK) heeft het certificatieschema voor hun nieuwe zuivelkeurmerk ‘On the way to PlanetProof’ gepubliceerd. Om het keurmerk te mogen dragen, moet melk voldoen aan eisen die betrekking hebben op diergezondheid en dierenwelzijn, grondgebondenheid, biodiversiteit en klimaat. Zo is weidegang een van de eisen die aan boeren...