Supermarktomzet groeit in 2021 door dankzij boost coronavirus

Supermarkt_2

Supermarkten boeken dit jaar record-omzetten als gevolg van de coronacrisis. Hoe zal volgend jaar voor hen uitpakken?

Onderzoeksbureau IRI rekende het uit. Analisten werkten 3 scenario's uit voor 2021; dat deden ze aan de hand van een rekenkundig model en verwachtingen over de duur van de coronacrisis.

Als de coronamaatregelen nog gedurende het hele jaar 2021 van kracht blijven, zal de supermarktomzet (inclusief online, exclusief Aldi en Lidl) stijgen met 2,9%, tot €38,1 miljard. Vooral de onlinesupermarktomzet blijkt in dat geval hard te groeien, met maar liefst 24,5%. Die groei wordt aangejaagd door fysieke winkels mijdende consumenten enerzijds en beter op online ingestelde retailers anderzijds.

Blijft Nederland in 2021 nog een half jaar in de greep van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, dan komt volgens IRI de supermarktomzet nog altijd 0,1% hoger uit dan in 2020. Dat betekent dat de langjarige trend van stijgende supermarktomzetten zelfs door de coronahamsterpiek van dit voorjaar niet doorbroken wordt, schrijft Distrifood.

Alleen als de maatregelen per eind 2020 al afgeschaald worden, gaat de supermarktomzet in 2021 dalen ten opzichte van de recordomzet van dit jaar. "Consumenten zullen weer uit eten en op vakantie gaan en we zullen geen hamsterpiek zien", aldus IRI. De daling zou in dat geval uitkomen op 2,6%, de omzet op €36 miljard.

Foodlog

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.