Supermarktomzet groeit in 2021 door dankzij boost coronavirus

Supermarkt_2

Supermarkten boeken dit jaar record-omzetten als gevolg van de coronacrisis. Hoe zal volgend jaar voor hen uitpakken?

Onderzoeksbureau IRI rekende het uit. Analisten werkten 3 scenario's uit voor 2021; dat deden ze aan de hand van een rekenkundig model en verwachtingen over de duur van de coronacrisis.

Als de coronamaatregelen nog gedurende het hele jaar 2021 van kracht blijven, zal de supermarktomzet (inclusief online, exclusief Aldi en Lidl) stijgen met 2,9%, tot €38,1 miljard. Vooral de onlinesupermarktomzet blijkt in dat geval hard te groeien, met maar liefst 24,5%. Die groei wordt aangejaagd door fysieke winkels mijdende consumenten enerzijds en beter op online ingestelde retailers anderzijds.

Blijft Nederland in 2021 nog een half jaar in de greep van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, dan komt volgens IRI de supermarktomzet nog altijd 0,1% hoger uit dan in 2020. Dat betekent dat de langjarige trend van stijgende supermarktomzetten zelfs door de coronahamsterpiek van dit voorjaar niet doorbroken wordt, schrijft Distrifood.

Alleen als de maatregelen per eind 2020 al afgeschaald worden, gaat de supermarktomzet in 2021 dalen ten opzichte van de recordomzet van dit jaar. "Consumenten zullen weer uit eten en op vakantie gaan en we zullen geen hamsterpiek zien", aldus IRI. De daling zou in dat geval uitkomen op 2,6%, de omzet op €36 miljard.

Foodlog

Lees ook
Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Die vraag probeert het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet te beantwoorden. In de winkel werken de nudges, maar hoe zit dat online?

ING: Miljardenverschuiving van bestedingen aan eten en drinken door corona

ING: Miljardenverschuiving van bestedingen aan eten en drinken door corona

Door de coronapandemie zijn in Nederland de bestedingen aan eten en drinken verschoven. Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat de uitgaven in de horeca daalden, terwijl deze in de supermarkt en speciaalzaken toenamen. Ook online nam een vlucht. De onderzoekers concluderen dat de afzetmarkt voor voedingsbedrijven structureel is veranderd

Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef. Door haar jarenlange ervaring in de ondernemerswereld weet Hogema welke impact een crisis...