TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie. 

TAPP Coalitie, voluit True Animal Protein Price Coalition, is een organisatie die zich inzet voor het betalen van de 'echte' prijs van voedsel, inclusief kosten voor milieu, gezondheid en dierenwelzijn. De organisatie liet door CE Delft doorberekenen wat dit betekent voor de prijs. "De vleesprijzen aan de kassa stijgen langzaam totdat in 2030 voor een ons kip 20 cent, varken 45 cent en voor rund 57 cent meer betaald wordt in de winkel. Deze meerprijs hangt af van de reële maatschappelijke kosten van het geproduceerde vlees; kosten door bijvoorbeeld stikstofproblemen of broeikasgassen", aldus de organisatie.

De organisatie stelt voor dat de opbrengsten van de eerlijkere vleesprijzen moeten worden beheerd in het nieuwe Fonds Eerlijke Voedselprijzen. Dit moet een transparant fonds worden wat onder controle staat van alle Nederlanders via de TAPP Coalitie.Het geld zou moeten gaan naar goedkopere groenteprijzen en een beter financieel perspectief voor de boeren. 

Op 4 november presenteerde TAPP Coalitie de uitkomsten van hun onderzoek in het perscentrum Nieuwspoort aan politiek, maatschappelijke organisaties, pers en wetenschap. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DVJ Insights door middel van een enquête onder 1.000 Nederlanders in opdracht van de TAPP Coalitie.

Lees ook
‘Banken liggen dwars bij sanering Vion’

‘Banken liggen dwars bij sanering Vion’

Banken zouden traag geweest zijn met de herfinanciering van Vion Food. Mogelijk is zelfs nog helemaal geen herfinanciering afgegeven voor de saneringsplannen bij Duitse vestigingen. Ook zouden de banken nog geen goedkeuring aan het strategisch plan gegeven hebben. Hierdoor slaagt het vleesconcern er niet in om verliezen weg te werken, meldt het Financieele...

‘Vion-merk voor varkensvleesproducten’

‘Vion-merk voor varkensvleesproducten’

Vleesbedrijf Vion wil met eigen merken voor varkensvleesproducten de marktmacht van retailers verminderen. Dat meldt COO Godert Tegelberg van Vion Food. Hij wil af van varkensvlees als bulkproduct. Varkensvlees wordt in zijn ogen nog vaak gezien als de ‘aardappel van het vleesschap’. “Dat is doodzonde en moet veranderen.”. Tegelberg zei dit tijdens...

Esbro mogelijk in Duitse handen

Esbro mogelijk in Duitse handen

Paul Wesjohann & Co GmbH III, onderdeel van de Duitse PHW-Gruppe, wil pluimveeslachterij Esbro in Doetinchem overnemen. Daarover bericht Boerderij. De Duitse PHW-Gruppe (omzet 2,4 miljard euro) zit in de hele pluimveevleesketen, van broedei tot en met geslacht product. Het concern met het hoofdkantoor in Visbeck bezit 13 slachterijen en verwerkingsbedrijven...