TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie. 

TAPP Coalitie, voluit True Animal Protein Price Coalition, is een organisatie die zich inzet voor het betalen van de 'echte' prijs van voedsel, inclusief kosten voor milieu, gezondheid en dierenwelzijn. De organisatie liet door CE Delft doorberekenen wat dit betekent voor de prijs. "De vleesprijzen aan de kassa stijgen langzaam totdat in 2030 voor een ons kip 20 cent, varken 45 cent en voor rund 57 cent meer betaald wordt in de winkel. Deze meerprijs hangt af van de reële maatschappelijke kosten van het geproduceerde vlees; kosten door bijvoorbeeld stikstofproblemen of broeikasgassen", aldus de organisatie.

De organisatie stelt voor dat de opbrengsten van de eerlijkere vleesprijzen moeten worden beheerd in het nieuwe Fonds Eerlijke Voedselprijzen. Dit moet een transparant fonds worden wat onder controle staat van alle Nederlanders via de TAPP Coalitie.Het geld zou moeten gaan naar goedkopere groenteprijzen en een beter financieel perspectief voor de boeren. 

Op 4 november presenteerde TAPP Coalitie de uitkomsten van hun onderzoek in het perscentrum Nieuwspoort aan politiek, maatschappelijke organisaties, pers en wetenschap. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DVJ Insights door middel van een enquête onder 1.000 Nederlanders in opdracht van de TAPP Coalitie.

Lees ook
CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

CBS kan daling vleesconsumptie niet bevestigen

Het was een opzienbarend nieuwtje in komkommertijd: de vleesconsumptie in Nederland is met 9% gedaald. Dat meldde de NOS woensdagochtend; vele media namen het over. Opmerkelijk, want vorig jaar meldden Wakker Dier en de WUR teleurgesteld dat de Nederlandse vleesconsumptie al twee jaar niet meer daalde. En nu opeens wel? Onderwijl zouden de verkopen...

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

Verkoop vleesvervangers in supermarkt neemt toe

De trend is al een tijdje gaande. Consumenten kiezen er voor om minder vlees te eten. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat sinds 2017 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 51 procent is toegenomen. Dit gaat ten koste van de verkoop van vlees.

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Al 100.000 klanten kopen ‘bekend’ vlees via koopeenkoe.nl

Online vleesverkoper Koopeenkoe.nl heeft de mijlpaal van 100.000 klanten in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië weten te behalen.