TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie. 

TAPP Coalitie, voluit True Animal Protein Price Coalition, is een organisatie die zich inzet voor het betalen van de 'echte' prijs van voedsel, inclusief kosten voor milieu, gezondheid en dierenwelzijn. De organisatie liet door CE Delft doorberekenen wat dit betekent voor de prijs. "De vleesprijzen aan de kassa stijgen langzaam totdat in 2030 voor een ons kip 20 cent, varken 45 cent en voor rund 57 cent meer betaald wordt in de winkel. Deze meerprijs hangt af van de reële maatschappelijke kosten van het geproduceerde vlees; kosten door bijvoorbeeld stikstofproblemen of broeikasgassen", aldus de organisatie.

De organisatie stelt voor dat de opbrengsten van de eerlijkere vleesprijzen moeten worden beheerd in het nieuwe Fonds Eerlijke Voedselprijzen. Dit moet een transparant fonds worden wat onder controle staat van alle Nederlanders via de TAPP Coalitie.Het geld zou moeten gaan naar goedkopere groenteprijzen en een beter financieel perspectief voor de boeren. 

Op 4 november presenteerde TAPP Coalitie de uitkomsten van hun onderzoek in het perscentrum Nieuwspoort aan politiek, maatschappelijke organisaties, pers en wetenschap. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DVJ Insights door middel van een enquête onder 1.000 Nederlanders in opdracht van de TAPP Coalitie.

Lees ook
Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever neemt de Vegetarische Slager over

Unilever en de Vegetarische Slager gaan samen verder. De overname past binnen de strategie van Unilever om het portfolio van plantaardige voedingsmiddelen uit te breiden en in te spelen op de groeiende consumententrend om minder vlees te eten. Ook voor de Vegetarische Slager past de overname in de groeiambitie. Oprichter Jaap Korteweg verwacht dat het...

Recall op Nederlands vlees in België vanwege salmonella

Recall op Nederlands vlees in België vanwege salmonella

Het Belgische voedselagentschap FAVV waarschuwt voor vleesproducten die gemaakt zijn met vanuit Nederland geleverd vers vlees. Twee vleesverwerkende bedrijven zijn geblokkeerd en consumenten worden opgeroepen gekochte producten terug te brengen. Er is geen sprake van ziektegevallen. Cécille Janssen - Foodlog Via het Europese waarschuwingssysteem RASFF-systeem...

Voedingscentrum start campagne gericht op vleesverslindende mannen

Voedingscentrum start campagne gericht op vleesverslindende mannen

Het Voedingscentrum is een campagne gestart die mannen moet stimuleren minder vlees te eten. Vaker kiezen voor peulvruchten, noten en ei levert winst op voor je gezondheid én het milieu, zo stelt de campagne ‘Er is meer dan vlees’. De campagne moedigt mannen aan hun vleesconsumptie te halveren. In de campagne worden peulvruchten,...