Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Runderen_Ronnie Overgoor unsplash

Foto: Ronnie Overgoor via Unsplash

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Het doel van de Agro-Nutri Monitor is om meer inzicht te krijgen in de prijsontwikkeling voor gangbare en duurzame producten. Hierbij is gekeken naar uien, spruitkool, peren, tomaten, melk, varkensvlees en tafelaardappelen. Volgens de monitor geldt dat voor de meeste biologische producten de hogere productiekosten worden gecompenseerd door de hogere prijs. Maar er zijn ook producten waarbij de meerprijs niet de meerkosten dekken. Dit is het geval bij tafelaardappelen en zuivel.

Vanuit de consumenten is er te weinig vraag naar duurzame producten. Dit vormt volgens ACM de grootste belemmering voor de duurzame transitie van de landbouw. Hoewel uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten, gebeurt dit in de praktijk niet. Het verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame producten kan hierbij helpen. Ook kunnen supermarkten helpen, hier kopen de meeste consumenten hun producten. Ook moet er gegeken worden naar de export, aangezien de meeste producten niet alleen voor het binnenland geproduceerd worden.

Bron: Rijksoverheid

 

Lees ook
Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL

Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL

Plastic Pact NL heeft een nieuwe operationeel directeur. Sinds 1 juli vervult Carlijn Röell deze rol. Samen met de aangesloten bedrijven en organisaties gaat zij zich inzetten voor het sluiten van de kringloop van plastic verpakkingen en eenmalige plastic producten in Nederland.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerken. Gezamenlijk gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer.