Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Runderen_Ronnie Overgoor unsplash

Foto: Ronnie Overgoor via Unsplash

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Het doel van de Agro-Nutri Monitor is om meer inzicht te krijgen in de prijsontwikkeling voor gangbare en duurzame producten. Hierbij is gekeken naar uien, spruitkool, peren, tomaten, melk, varkensvlees en tafelaardappelen. Volgens de monitor geldt dat voor de meeste biologische producten de hogere productiekosten worden gecompenseerd door de hogere prijs. Maar er zijn ook producten waarbij de meerprijs niet de meerkosten dekken. Dit is het geval bij tafelaardappelen en zuivel.

Vanuit de consumenten is er te weinig vraag naar duurzame producten. Dit vormt volgens ACM de grootste belemmering voor de duurzame transitie van de landbouw. Hoewel uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten, gebeurt dit in de praktijk niet. Het verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame producten kan hierbij helpen. Ook kunnen supermarkten helpen, hier kopen de meeste consumenten hun producten. Ook moet er gegeken worden naar de export, aangezien de meeste producten niet alleen voor het binnenland geproduceerd worden.

Bron: Rijksoverheid

 

Lees ook
Certificeringssysteem voor verkoop onverpakte biologische producten vereenvoudigd

Certificeringssysteem voor verkoop onverpakte biologische producten vereenvoudigd

Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit informeerde de Tweede Kamer op 21 juni in een Kamerbrief over de actuele stand van zaken van de certificering van supermarkten, kleine verkooppunten en speciaalzaken voor de verkoop van onverpakte biologische producten. Verkooppunten die onverpakte biologische producten verkopen, moeten hiervoor...

5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

5% minder varkensvlees verwerkt in eerste half jaar van 2022

Nederlandse slachterijen hebben in de eerste 23 weken van 2022 minder varkensvlees verwerkt, meldt Varkens.nl. 5 procent minder varkens werden geslacht in vergelijking met dezelfde periode in 2021.

Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Vanaf maandag 20 juni heeft Van Oers United al haar werkzaamheden ondergebracht onder een nieuw label: Primeale United. Deze verandering markeert de start van een volgende fase voor het bedrijf, met een nieuwe visie en missie en aangescherpte strategische focus. Ook past het label beter bij de internationale coöperatie Agrial, waarvan het bedrijf sinds...