Tesco en WWF ontwikkelen score voor klimaatimpact

Het World Wildlife Fund (WWF) en de Britse supermarktketen Tesco gaan samenwerken om de klimaatimpact van levensmiddelen te verlagen. De NGO en de supermarktorganisatie hebben gezamenlijk de Sustainable Basket Metric ontwikkeld om een duurzaamheidsscore aan de 20 meest verkochte producten te kunnen hangen.

De score van een product is berekend op basis van een aantal keuzen. Zowel productie, levering als consumptie tellen mee in de som. Het gekozen rekensysteem laat niet ieder aspect even zwaar meewegen. Klimaatverandering tikt het zwaarst aan met 25%. Daarna volgen in volgorde van impact op de duurzaamheidsscore ontbossing (20%), duurzame voeding (15%), duurzame landbouw (12%), impact op het zeeleven (10%), voedselverspilling (10%) en verpakkingsafval (8%).

Per product laat Tesco zien wat de grootste uitdagingen en dus de gewenste verbeterpunten per product zijn. In het geval van bananen is dat bijvoorbeeld voedselverspilling bij de consument, de afnemende biodiversiteit (duurzame landbouw) en de uitstoot van broeikasgassen door meststoffen (klimaatverandering). Brood heeft de grootste impact op het terrein van bodemgezondheid onder het criterium duurzame landbouw. Daarnaast kan brood worden verbeterd op de aspecten klimaatverandering, voedselverspilling en ontbossing.

Bron: Foodlog, 13/12/2019

Foodlog

Lees ook
WWF rangschikt voedselproducenten op palmoliebeleid

WWF rangschikt voedselproducenten op palmoliebeleid

Een flink deel van de producenten die beloofden in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, lijkt dat doel niet te halen. Dat blijkt uit een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF) waarin een flink aantal (vooral westerse) grootgebruikers van palmolie wordt gerangschikt op hun ketenbeleid voor het omstreden ingrediënt. Hoe veelzijdig...

Too Good To Go ontvangt B Corp certificaat

Too Good To Go ontvangt B Corp certificaat

Too Good To Go heeft het duurzaamheidscertificaat B Corp gekregen. Alle veertien landen waar de app tegen voedselverspilling actief is, waaronder de Nederlandse vestiging in Amsterdam, doorliepen het certificeringsproces. Daarnaast wil Too Good To Go de activiteiten uitbreiden naar de Verenigde Staten.

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever. Ze werkt al achttien jaar voor het bedrijf, in verschillende functies, maar altijd op het gebied van duurzaamheid. Het verveelt nooit. ‘Ik ben in die jaren weleens benaderd door andere bedrijven, maar hier heb ik de kans om bij een koploper op het gebied van duurzaamheid te werken en echte...