Tesco en WWF ontwikkelen score voor klimaatimpact

Het World Wildlife Fund (WWF) en de Britse supermarktketen Tesco gaan samenwerken om de klimaatimpact van levensmiddelen te verlagen. De NGO en de supermarktorganisatie hebben gezamenlijk de Sustainable Basket Metric ontwikkeld om een duurzaamheidsscore aan de 20 meest verkochte producten te kunnen hangen.

De score van een product is berekend op basis van een aantal keuzen. Zowel productie, levering als consumptie tellen mee in de som. Het gekozen rekensysteem laat niet ieder aspect even zwaar meewegen. Klimaatverandering tikt het zwaarst aan met 25%. Daarna volgen in volgorde van impact op de duurzaamheidsscore ontbossing (20%), duurzame voeding (15%), duurzame landbouw (12%), impact op het zeeleven (10%), voedselverspilling (10%) en verpakkingsafval (8%).

Per product laat Tesco zien wat de grootste uitdagingen en dus de gewenste verbeterpunten per product zijn. In het geval van bananen is dat bijvoorbeeld voedselverspilling bij de consument, de afnemende biodiversiteit (duurzame landbouw) en de uitstoot van broeikasgassen door meststoffen (klimaatverandering). Brood heeft de grootste impact op het terrein van bodemgezondheid onder het criterium duurzame landbouw. Daarnaast kan brood worden verbeterd op de aspecten klimaatverandering, voedselverspilling en ontbossing.

Bron: Foodlog, 13/12/2019

Foodlog

Lees ook
Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Samenwerking Fairtrade en Chocolatemakers

Samenwerking Fairtrade en Chocolatemakers

Chocolatemakers en Fairtrade Nederland gaan samenwerken. Beide organisaties zetten zich al jaren in voor een betere betaling voor cacao-boeren. Vanaf nu trekken ze hier samen nog actiever in op. Vanaf 28 april zijn de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen verkrijgbaar.

WWF rangschikt voedselproducenten op palmoliebeleid

WWF rangschikt voedselproducenten op palmoliebeleid

Een flink deel van de producenten die beloofden in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, lijkt dat doel niet te halen. Dat blijkt uit een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF) waarin een flink aantal (vooral westerse) grootgebruikers van palmolie wordt gerangschikt op hun ketenbeleid voor het omstreden ingrediënt. Hoe veelzijdig...