The Green House wint ABN AMRO Circular Food Award 2018

EVMI_The Green House_ABN CIrcular Food Award

Albron won tijdens het FSIN Zomercongres op 27 juni de Circular Food Award 2018 voor The Green House in Utrecht. Dit circulair en duurzaam gebouwde horecabedrijf is een initiatief van Ballast Nedam, Strukton en Albron. The Circular Food Award is een initiatief van ABN AMRO. Met deze prijs wil de bank inspirerende concepten, die de totstandkoming van de circulaire economie versnellen, stimuleren.

Circular Food Award 2018

In totaal waren er 24 inzendingen voor de prijs. De vakjury nomineerde drie organisaties: Gro Mushrooms, Protix met het Oerei en Albron met The Green House. Deze concepten werden beoordeeld op schaalbaarheid, inspiratie en de mate waarin de circulaire economie in het DNA van de onderneming zit. De jury koos unaniem voor Albron en roemde The Green House vanwege de wijze waarop dit concept verduurzaming voor een breed publiek tastbaar maakt.

De vakjury bestond uit: Jantine Heemskerk (commercieel directeur Heemskerk Fresh & Easy), Jan Willem Grievink (directeur FoodService Instituut Nederland), Toine Timmermans (programmamanager duurzame voedselketens Wageningen Universiteit) en Alex van Kuilenburg (business unit manager food Milgro bv).

The Green House

The Green House is een volledig circulair paviljoen met horeca- en vergaderfuncties in het stationsgebied van Utrecht. In de open keuken van The Green House draait alles om het terugdringen van afval en van het energie- en watergebruik. Het eten wordt bereid op basis van de de filosofie van Dutch Cuisine: altijd in het seizoen, zonder kunstmatige toevoegingen, minder vlees en vis en zo weinig mogelijk afval.

Ook biedt The Green House onderdak aan een Urban Farm en Rain Garden, waar 40 gewassen groeien en elke dag vers geoogst kan worden. Gasten kunnen voor een maaltijd kiezen op basis van de CO2-footprint van het gerecht en de mate waarin het bijdraagt aan vitaliteit. Circulariteit beperkt zich in The Green House niet tot materialen en grondstoffen. Zo is 1 op de 5 arbeidsplaatsen gereserveerd voor medewerkers die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

“We zijn ontzettend trots dat we tot winnaar zijn uitgeroepen van de Circular Food Award. Circulariteit gaat voor ons vooral over ‘doen’: over vallen en opstaan, leren en bijsturen en over nieuwe manieren van samenwerken. Als je echt circulair wilt werken, dan moet dat met elkaar, door de hele keten. Bovenal moet circulariteit voor gasten ook leuk en lekker zijn. In het Green House komt dit allemaal op een mooie manier samen.”, zegt Robert Visser, directeur Horeca & Hospitality van Albron.

Lees ook
FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

Binnenkort bestaan alle PET-flessen die FrieslandCampina maakt uit volledig gerecycled materiaal (rPET). Daarnaast krijgt het etiket een door de Research & Development-afdeling ontwikkelde 'ritssluiting', zodat je deze eenvoudiger kan verwijderen.

Duurzame verpakkingen in trek, maar wat is duurzaam?

Duurzame verpakkingen in trek, maar wat is duurzaam?

Consumenten willen graag dat hun eten duurzaam verpakt is, maar wanneer een wikkel om een product precies duurzaam is, weet men niet altijd. Dat blijkt uit het Duurzaam verpakken-rapport van ABN Amro.

Nog meer sinaasappelschillen gered

Nog meer sinaasappelschillen gered

Het Fair Trade-zeepmerk Seepje verwerkt sinaasappelschillen tot etherische olie en gebruikt deze in hun nieuwe handzeep met sinaasappelgeur. Het product ligt in het verlengde van het twee jaar geleden gelanceerde sinaasappelwasmiddel.